North.pl, Morele.net i x-kom.pl to pierwsza trójka najlepiej ocenianych przez klientów sklepów internetowych z kategorii RTV AGD (obejmuje też detalistów oferujących sprzęt IT) w rankingu Opineo.pl.

Wśród sklepów RTV i AGD widać coraz większą specjalizację. W czołówce tegorocznego zestawienia znaleźli się detaliści o różnej charakterystyce, co zdaniem autorów raportu wskazuje, że klienci nie muszą mieć wszystkiego pod jedną marką. Raczej wybierają miejsca, w których są specjaliści znający się na rzeczy i odpowiedni asortyment.

Najlepiej oceniane przez klientów e-sklepy w kategorii RTV i AGD

1. North.pl – 46,93 pkt
2. Morele.net – 32,79 pkt
3. X-kom.pl – 9,84 pkt
4. Oleole.pl – 6,34 pkt
5. Agdmaster.com – 5,95 pkt
6. Neo24.pl – 5,83 pkt
7. Zadowolenie.pl – 5,80 pkt
8. Avans.pl – 5,77 pkt
9. Electro.pl – 5,75 pkt
10. Neonet.pl – 5.59 pkt

Źródło:  Opineo.pl, "Ranking sklepów internetowych 2018"

Kolejność w rankingu Opineo.pl odzwierciedla opinie wystawione przez kliento´w po zakupach w danym e-sklepie. Nabywcy oceniali: szybkos´c´ realizacji zamo´wienia, poziom obsługi i jakos´c´ zapakowania przesyłki. Ponadto deklarowali, czy poleciliby ten sklep swoim znajomym.

Za każdy z tych 4 elementów detalista mógł uzyskać maksymalnie po 5 pkt. Przy ustalaniu kolejności liczyła się średnia z wymienionych czynników, jak również ilość opinii – za każdy 1 tys. ocen przyznawano dodatkowy punkt.

Np. Neo24.pl pod względem średniej ocen był numerem 3 w rankingu, ale znalazł się na 6 miejscu ze względu na stosunkowo niewielką liczbę opinii wystawionych przez klientów (1,5 tys., podczas gdy North.pl miał ich 42,6 tys.).

Morele.net jako jedyny detalista z sektora handlu elektroniką zmieściło się w Top 10 wszystkich sklepów różnych branż, plasując się na 5 pozycji. Uzyskał średnią ocen 4,786 na podstawie 28,7 tys. opinii klientów w 2018 r.

W sumie na 38 tys. detalistów wszystkich branż oddano prawie 2 mln głosów. Najlepsze oceny zebrały 164 sklepy.

Detalista musi zadbać o Connected Spenders

W ocenie autorów raportu klientami przyszłości będą konsumenci określani jako Connected Spenders. W Polsce jest ich ponad 8 mln (ok. jedna trzecia internautów). Ciągle korzystają z Internetu. To przede wszystkim młodzi ludzie (25-34 lata) z większych miast. Zarabiają powyżej średniej, są też większymi optymistami niż inni nabywcy co do swojej sytuacji finansowej i możliwości zakupowych. W 2025 r. globalnie mają odpowiadać już za 46 proc. wydatków konsumenckich wobec 35 proc. obecnie.

Connected Spenders według raportu Opineo.pl mają o 1/3 większą niż przeciętnie skłonność do kupowania elektroniki. Dwa razy częściej niż inni nabywcy są gotowi zapłacić więcej za produkt lepszej jakości. Lubią testować sprzęt. Częściej zamieszczają opinie o sprzedawcach. Sami też chętnie korzystają z rekomendacji.

Jak wskazano, największą szansę na utrzymanie takich klientów mają firmy inwestujące w convenience: umożliwiające szeroki wybór sposobu i czasu dostawy, łatwe i szybkie płatności, dostosowanie strony internetowej do różnych urządzeń. Ponadto istotna dla Connect Spenders jest personalizacja oferty i komunikacji, szeroki i zmieniający się asortyment oraz możliwość wymiany opinii na stronie e-sklepu.