Minister Anna Streżyńska przedstawiła obszerny dokument z propozycjami spójnej strategii w obszarze informatyzacji usług publicznych, co ma przyspieszyć cyfrową transformację państwa i wyeliminować błędy poprzednich lat. 

Celem zmian i inwestycji jest, według minister, by każdy obywatel i przedsiębiorca mógł załatwić drogą elektroniczną dowolną sprawę na styku z administracją publiczną każdego szczebla. Do tego są potrzebne: sprawne usługi, odpowiednia infrastruktura telekomunikacyjna, jeden, przejrzysty adres internetowy usług e-administracji oraz sprawdzona metoda bezpiecznej identyfikacji i płatności.

Minister stwierdza, że dla realizacji celów e-administracji oraz osiągnięcia celów społecznych i gospodarczych niezbędne jest przyspieszenie rozwoju nowoczesnej infrastruktury telekomunikacyjnej.

Oprócz zapewnienia obywatelom i przedsiębiorcom szybkich i wygodnych e-usług, zamierzeniem resortu jest przygotowanie narzędzi informatycznych do obniżenia kosztów funkcjonowania państwa, a także zredukowanie lub zlikwidowanie strat ponoszonych przez sektory publiczne, tam gdzie do tej pory nie rejestrowano poszczególnych transakcji i nie rozliczano ich z wykorzystaniem wiarygodnych danych. 

Według minister brak spójnej strategii, niejasne przepisy, złe praktyki oraz braki kompetencyjne opóźniają wdrażanie projektów związanych z cyfryzacją. Minister będzie dążyć do ograniczenia marnotrawstwa środków publicznych, eliminacji projektów nakładających się na siebie oraz eliminacji korupcji poprzez precyzyjne opisanie potrzeb i standardów w dokumentach rangi ustawowej i kontraktach IT zawieranych przez agendy państwowe.


17 strategicznych kierunków

Wśród strategicznych działań, które mogą przełożyć się na liczne inwestycje, minister wskazała m.in. orientację administracji państwa na usługi cyfrowe, co oznacza m.in. przygotowanie inwentaryzacji systemów e-administracji oraz ich stały monitoring. Według resortu należy także rozważyć dostarczenie bezpiecznej przestrzeni dyskowej w ramach centrów przetwarzania danych dla mniejszych podmiotów administracji państwowej oraz chmury dla bardziej zaawansowanych usług. 

Ponadto ma działać jeden portal informacji i usług administracji rządowej. Mają zostać zapewnione m.in. elektroniczne usługi dla rodzin, uzyskania świadczeń, możliwość elektronicznego uzyskania dowodu osobistego, odpisu aktu stanu cywilnego, zapłacenia mandatu lub innej opłaty, uzyskania dostępu do informacji o punktach karnych, powiadomień o ważnych terminach i in. Jednym z licznych celów jest również zintegrowanie i rozwój rejestrów państwowych – PESEL, dowody osobiste (RDO), akta stanu cywilnego (BUSC), wprowadzenie jednolitego i bezpieczny standardu identyfikacji obywateli (eID). 

Strategia przewiduje także rozwój centrów przetwarzania danych e-administracji.  Wszystkie systemy będące w gestii ministra cyfryzacji mają być utrzymywane na zintegrowanej infrastrukturze serwerowej. Zostaną także zapewnione centra zapasowe dla systemów o znaczeniu strategicznym. Ponadto zgodnie z założeniami należy przyjąć standard elektronicznego obiegu dokumentów w administracji. Zostaną zaproponowane zmiany, które uproszczą zasady elektronicznego obiegu.

Ze szczegółami 'Kierunków Działań Strategicznych Ministra Cyfryzacji w obszarze informatyzacji usług publicznych’ można zapoznać się tutaj.