RODO: firmy znów sięgną do kasy
RODO jeszcze pozwoli zarobić. Przedsiębiorcy zdają sobie sprawę, że z powodu nowych przepisów nadal muszą inwestować.
Prawie połowa przedsiębiorstw (48 proc.) zainwestowała znaczące środki w zapewnienie zgodności z RODO, ale tylko 15 proc. uważa, że wydatki były wystarczające. Zdecydowana większość dostrzega potrzebę kolejnych nakładów w celu utrzymania wprowadzonych zmian – według badania Deloitte.
Aż 92 proc. pytanych firm z UE (i niemal tyle samo spoza niej) twierdzi, że są w stanie sprostać wymogom RODO w dłuższej perspektywie. Jednak twierdzą, że już dziś muszą o to zadbać.
By wcielić w życie przepisy RODO, 70 proc. respondentów zwiększyło liczbę pracowników zaangażowanych w przestrzeganie nowych regulacji, z czego 36 proc. poszerzyło zespół w znaczącej skali. To globalna tendencja. Tylko 7 proc. firm ograniczyło liczbę zatrudnionych. Znaczna większość organizacji zaangażowała swojego IOD-ę (Inspektora Ochrony Danych), co jest obowiązkowe w związku z RODO.
Konsumenci uważniej patrzą firmom na ręce
W ocenie Deloitte organizacje lepiej chroniące dane mają szansę wyróżnić się na rynku, ponieważ klienci coraz lepiej znają swoje sprawa w tym zakresie.
Badanie dowodzi, że podstawą zaufania konsumentów jest etyczne wykorzystywanie przez przedsiębiorstwa informacji na ich temat. Przyznaje to 69 proc. respondentów, a 41 proc. twierdzi, że od maja ub.r. więcej uwagi poświęca oświadczeniom dotyczącym prywatności.
Już 17 proc. pytanych utrzymuje, że przestaliby korzystać z usług firmy w przypadku naruszenia ich prywatności. Aż dla 70 proc. taki problem wpływa na poziom ich zaufania do przedsiębiorcy.
– Należy się spodziewać, że firmy, które wykażą się skutecznością ochrony danych, zdobędą zaangażowanych i lojalnych konsumentów – ocenia Rafał Żukowski, starszy menedżer w dziale zarządzania ryzykiem w Deloitte.
Podobne aktualności
Szefowie IT mają problem z długiem technologicznym
Wydają 10 - 20 proc. budżetów IT na problemy z przestarzałymi systemami, mimo to koszty długu są horrendalne.
Deweloperzy IT będą rozchwytywani przez następną dekadę
Liczba ofert pracy dla twórców oprogramowania wzrośnie o 25 proc. w ciągu 10 lat.
62 proc. szefów jest podeskcytowana AI
Zdecydowana większość liderów uważa, że generatywna AI zmieni sposób działania ich firmy w perspektywie 3 lat.