Obie marki dominują na rynku urządzeń mobilnych, zyskując na znaczeniu kosztem pozostałych graczy. W lutym 2014 r. numerem 1 był Samsung. Tablety i smartfony tej marki wygenerowały 31 proc. ruchu w polskim mobilnym Internecie, a iPady i Phone’y – 29 proc. Dane pokazują, że chętnie używany jest także sprzęt Sony (12 proc.). Nokia spadła natomiast na 4. pozycję (9 proc.).

Wcześniej na topie był sprzęt Apple’a. Np. w grudniu 2012 r. miał 34 proc. udziału w mobilnym ruchu internetowym, a Samsunga – 26 proc. Wówczas jeszcze Nokia (13 proc.) nie dała się wyprzedzić Sony (13 proc.). Statystki wskazują również na dużo większe rozpowszechnienie w Polsce iPadów niż iPhone’ów (w grudniu 2013 r. odpowiednio 23 i 8 proc. ruchu).

W styczniu 2014 r. ruch z tabletów i smartfonów w polskiej sieci utrzymywał się na poziomie 10 proc. To ponad dwa razy więcej niż przed rokiem (4 proc. w styczniu 2013 r.), ale dwa razy mniej niż średnia światowa (24 proc. według StatCounter). Wskazuje to na spory potencjał wzrostu na polskim rynku urządzeń mobilnych.

Zdaniem dr Leszka Bukowskiego z Polsko-Japońskiej Wyższej Szkoły Technik Komputerowych (przeanalizowała dane Gemius), w 2014 r. Polacy coraz chętniej będą serfowali po sieci przy pomocy smartfonów i tabletów. – To zjawisko obserwujemy wszędzie na świecie i Polska na pewno nie będzie wyjątkiem – uważa naukowiec. – Produkty Apple’a i Samsunga będą generowały zdecydowaną większość ruchu w polskim Internecie mobilnym. Nic nie wskazuje na to, aby 2014 rok przyniósł nam w tym względzie jakieś niespodziewane zmiany. Pytaniem jest, czy przyrost udziału Samsunga nadal będzie tak gwałtowny, czy też raczej się ustabilizuje i Apple nie będzie już traciło na rzecz Koreańczyków – mówi dr Bukowski. 
   
Ekspert zwraca uwagę na trzy zjawiska, które wynikają z analizy danych, obejmujących udziały urządzeń mobilnych poszczególnych producentów w ruchu internetowym od połowy 2010 r.

Po pierwsze, produkty Apple’a, tj. iPhone’y i iPad’y, są w czołówce. Od połowy 2011 r. do końca 2013 roku generowały większość ruchu.

Po drugie słabnie pozycja Nokii. W połowie 2011 r. dała się prześcignąć Apple’owi, a na początku 2012 r. Samsungowi. Z początkiem 2013 r. również Sony wyprzedziło Nokię. Ekspert podkreśla jednak, że Nokia nie powiedziała jeszcze ostatniego zdania – To marka, którą wielu konsumentów wciąż darzy sporym sentymentem a w tandemie z Microsoftem może sprawić niespodziankę i zaskoczyć nowymi rozwiązaniami – uważa dr Bukowski.

Po trzecie, rośnie udział Samsunga. W latach 2010 – 2011 Apple był poza zasięgiem koreańskiej firmy. Pierwsza i druga generacja Galaxy S ustępowały produktom konkurenta. Jednak od połowy 2012 roku (Samsung Galaxy S III zawitał na polski rynek w czerwcu 2012 r.) przyrost udziału Samsunga w Internecie mobilnym stał się gwałtowniejszy niż Apple – tym samym wraz z początkiem 2014 roku Samsung jest liderem. Dopiero trzecia generacja Galaxy S była na tyle dopracowanym produktem, by stać się dla wielu urządzeniem kultowym – podsumowuje ekspert z Polsko-Japońskiej Wyższej Szkoły Technik Komputerowych.