Jak piszą autorzy raportu, sektor elektroniki użytkowej jest jedną z najbardziej dynamicznie rozwijających się dziedzin polskiej gospodarki. Jego udział w krajowym wzroście gospodarczym systematycznie rośnie. W 2016 r. przychody tylko ze sprzedaży urządzeń AGD wyniosły prawie 5 mld euro, co dało naszemu krajowi trzecią pozycję w Europie. Lepsze wyniki osiągnęli tylko Niemcy i Włosi.

Polska jest nie tylko w czołówce producentów, lecz także eksporterów elektroniki konsumenckiej. W 2016 r. 87 proc. produkcji AGD trafiło na rynki zagraniczne, głównie do Niemiec, Wielkiej Brytanii i Francji. Polska jest także największym producentem i  eksporterem telewizorów w Europie. Za granicę co roku wysyłanych jest niemal 90 proc. produkcji.

 

Polacy coraz więcej wydają na elektronikę
Jak wynika z raportu ZIPSEE „Cyfrowa Polska” i Ministerstwa Rozwoju, wydatki polskich konsumentów na elektronikę użytkową zbliżają się do tych, które ponoszą mieszkańcy Europy Zachodniej. Polscy konsumenci są skłonni wydawać więcej na sprzęt wyższej jakości. Przeciętny użytkownik wymienia telewizor co 7 lat, a lodówkę co 8 lat. To oznacza, że rocznie gospodarstwo domowe przeznacza na zakup telewizora średnio 270 zł, a na lodówkę 200 zł.

 

Inteligentny sprzęt szansą dla polskiej gospodarki
Raport podaje, że ogromną szansą dla polskiego sektora elektroniki użytkowej jest rosnące zapotrzebowanie na urządzenia dla inteligentnego domu. Coraz więcej sprzętu AGD i RTV powstającego w kraju jest wytwarzane w technologii smart (pozwalającej na połączenie z siecią). Produkcją inteligentnych rozwiązań w naszym kraju zajmuje się obecnie 10 fabryk. W Polsce funkcjonuje 7 centrów R&D w segmencie elektroniki użytkowej. Wydatki na ten cel w sektorze AGD sięgnęły prawie 150 mln euro i należą do największych w Europie, po Niemczech i Włoszech.

 

Konsumenci zainteresowani smart AGD i RTV
Na rynku RTV producenci dostrzegają dwa główne trendy: wzrost zainteresowania smart TV oraz rosnące przekątne ekranów kupowanych telewizorów. Obecnie 80 proc. sprzedanych modeli stanowią urządzenia smart TV, które umożliwiają oglądanie filmów i słuchanie muzyki z Internetu. W 2016 r. takie odbiorniki miały 60 proc. udziału w sprzedaży.

Jednocześnie konsumenci wybierają telewizory coraz większych rozmiarów – obecnie najchętniej z ekranami rozmiarach powyżej 40 cali. Coraz częściej są to modele UHD (4K) Smart TV o przekątnej 50 cali i większej. Od lipca 2016 r. do lipca 2017 r. prawie o połowę wzrosła sprzedaż urządzeń 60-calowych i większych. Spadło zainteresowanie telewizorami o przekątnych do 39 cali.

 

Wicepremier deklaruje wsparcie dla branży
– Sektor elektroniki użytkowej to dziś jeden z kluczowych atutów IV rewolucji, w której Polska bierze aktywny udział. Synergia globalnych koncernów obecnych w Polsce z coraz silniejszymi krajowymi inwestorami pozwala nam mierzyć wysoko i odbudowywać potencjał polskiej branży elektroniki użytkowej – twierdzi wicepremier, minister finansów i rozwoju Mateusz Morawiecki, który uczestniczył w prezentacji raportu.

Prezes ZIPSEE „Cyfrowa Polska” Michał Kanownik zauważa, że producenci sprzętu AGD i RTV coraz chętniej wybierają Polskę jako miejsce dla ośrodka R&D, doceniają wartość polskiego zaplecza technicznego i naukowego.

– Rozwiązania tworzone w polskich centrach R&D są wykorzystywane przy produkcji elektroniki na całym świecie, a tym samym rośnie znaczenie polskiej gospodarki w skali globalnej – ocenia Michał Kanownik. Jego zdaniem należy zrobić wszystko, by wspierać działalność młodych inżynierów i start-upów tak, by ich potencjał był wykorzystywany u nas w kraju, przy tworzeniu polskich, innowacyjnych produktów.