W Polsce popyt na smartfony z segmentu cenowego powyżej 500 euro wzrósł w ostatnim roku o 20 proc. Maciej Piekarski, analityk GfK w zakresie rynku smartfonów, przyznaje, że poziom zaawansowania urządzeń zapowiadanych na ten rok wyraźnie świadczy o postępie w rozwoju technologicznym. 

–  Funkcje urządzeń mobilnych i aplikacje nieustannie ewoluują. Wprowadzane są kolejne innowacje, zwiększa się dostępność dodatków, wzrasta przystępność cen. Wymiary ekranu oraz aparaty o wysokiej rozdzielczości stanowią podstawę doświadczeń wizualnych i są możliwe głównie dzięki procesorom wielordzeniowym i dużej pamięci wewnętrznej – dodaje Maciej Piekarski.

Niemal 20 proc. sprzedawanych obecnie smartfonów w Polsce umożliwia odtwarzanie filmów w wersji 4K. Dzięki temu smartfony stają się, bardziej niż kiedykolwiek wcześniej, urządzeniami osobistymi wykorzystywanymi do gier oraz wysokiej klasy rozrywki muzycznej i filmowej. Po zapowiadanym wprowadzeniu technologii 5G, zwiększy się jakość oferowanych doświadczeń w zakresie aplikacji typu multiplayer czy udostępniania treści.

Biorąc pod uwagę miejsca zakupu i kanały sprzedaży, najbardziej popularne są sklepy detaliczne z elektroniką użytkową. Kanał sprzedaży internetowej zyskuje popularność z uwagi na wygodę, oszczędność i pełniejsze opisy poszczególnych funkcji urządzeń. Sprzedaż w kanale tradycyjnym wyraźnie dominuje, jednak sprzedaż internetowa stanowiła w pierwszej połowie 2018 roku 15 proc. całkowitej sprzedaży, co oznacza nieznaczny wzrost (o 2 punkty procentowe) w porównaniu z pierwszym półroczem roku 2017. Obecność w handlu tradycyjnym jest istotna, na znaczeniu zyskuje jednak obecność online.

 

Analizy powstały w oparciu o dane pochodzące z prowadzonego przez GfK badania panelowego sklepów detalicznych. Instytut GfK regularnie gromadzi dane w 80 krajach na całym świecie na temat sprzedaży sprzętu i urządzeń powszechnego użytku. W Polsce próbę stanowi około 6500 sklepów różnej wielkości, usytuowanych w całym kraju, zarówno tradycyjnych jak i internetowych, specjalizujących się w różnych branżach (AGD, RTV, IT, optyce, książkach, motoryzacji i innych) a także hipermarkety i hipermarkety budowlane.