Rynek smartfonów rośnie w segmencie premium
W pierwszej połowie 2018 roku w skali globalnej sprzedano 693,5 mln smartfonów. Całkowite przychody wzrosły o 3 proc. w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego i wyniosły 215,3 mld euro. Widoczny staje się trend wzrostowy w zakupach urządzeń premium, który przyczynił się do wzrostu średniej ceny sprzedaży o 4 proc - informuje GfK.
W Polsce popyt na smartfony z segmentu cenowego powyżej 500 euro wzrósł w ostatnim roku o 20 proc. Maciej Piekarski, analityk GfK w zakresie rynku smartfonów, przyznaje, że poziom zaawansowania urządzeń zapowiadanych na ten rok wyraźnie świadczy o postępie w rozwoju technologicznym.
– Funkcje urządzeń mobilnych i aplikacje nieustannie ewoluują. Wprowadzane są kolejne innowacje, zwiększa się dostępność dodatków, wzrasta przystępność cen. Wymiary ekranu oraz aparaty o wysokiej rozdzielczości stanowią podstawę doświadczeń wizualnych i są możliwe głównie dzięki procesorom wielordzeniowym i dużej pamięci wewnętrznej – dodaje Maciej Piekarski.
Niemal 20 proc. sprzedawanych obecnie smartfonów w Polsce umożliwia odtwarzanie filmów w wersji 4K. Dzięki temu smartfony stają się, bardziej niż kiedykolwiek wcześniej, urządzeniami osobistymi wykorzystywanymi do gier oraz wysokiej klasy rozrywki muzycznej i filmowej. Po zapowiadanym wprowadzeniu technologii 5G, zwiększy się jakość oferowanych doświadczeń w zakresie aplikacji typu multiplayer czy udostępniania treści.
Biorąc pod uwagę miejsca zakupu i kanały sprzedaży, najbardziej popularne są sklepy detaliczne z elektroniką użytkową. Kanał sprzedaży internetowej zyskuje popularność z uwagi na wygodę, oszczędność i pełniejsze opisy poszczególnych funkcji urządzeń. Sprzedaż w kanale tradycyjnym wyraźnie dominuje, jednak sprzedaż internetowa stanowiła w pierwszej połowie 2018 roku 15 proc. całkowitej sprzedaży, co oznacza nieznaczny wzrost (o 2 punkty procentowe) w porównaniu z pierwszym półroczem roku 2017. Obecność w handlu tradycyjnym jest istotna, na znaczeniu zyskuje jednak obecność online.
Analizy powstały w oparciu o dane pochodzące z prowadzonego przez GfK badania panelowego sklepów detalicznych. Instytut GfK regularnie gromadzi dane w 80 krajach na całym świecie na temat sprzedaży sprzętu i urządzeń powszechnego użytku. W Polsce próbę stanowi około 6500 sklepów różnej wielkości, usytuowanych w całym kraju, zarówno tradycyjnych jak i internetowych, specjalizujących się w różnych branżach (AGD, RTV, IT, optyce, książkach, motoryzacji i innych) a także hipermarkety i hipermarkety budowlane.
Podobne aktualności
Dostawy smartfonów GenAI wzrosną czterokrotnie do 2027 r.
Sztuczna inteligencja stanie się niezbędną funkcją w smartfonach ze średniej i wyższej półki od 2025 r. - według prognozy.
Rynek smartfonów osiągnął już dno i odbije
Modele premium i budżetowe powinny lepiej się sprzedawać w br.
Ok. 1,8 tys. zł za smartfona w 2024 roku
„Dobra wiadomość jest taka, że konsumenci są skłonni płacić więcej za swoje telefony" - twierdzi dyrektor.