Sprzedaż urządzeń – komputerów, tabletów i telefonów komórkowych – zmniejszy się na świecie w sumie o 3,7 proc w 2019 r. – przewiduje Gartner.

Sprzedaż komputerów spadnie zgodnie z prognozą o 1,5 proc., głównie dlatego, że konsumenci nie palą się do zakupów (dołek w tym segmencie wyniesie 9,8 proc. w br.). Udział prywatnych użytkowników w sprzedaży PC stopnieje poniżej 40 proc. Jak zauważają analitycy, wydłuża się cykl życia urządzeń. Tylko z tego powodu nabywców nie znajdzie 10 mln PC w ciągu najblizszych 4 lat. Co gorsza po tym, jak minie szczyt zakupów w przedsiębiorstwach w związku z migracją do Windows 10, sprzedaż klientom biznesowym pójdzie w dół o 3,9 proc. w 2020 r. (po 3 latach wzrostów).

W ocenie analityków usługowy model sprzedaży może zapewnić stabilny biznes dostawcom w czasie, gdy jest wiele niepewności na rynku, choćby w związku z zapowiedziami ceł na elektronikę.

"Rynek komputerów zmienia się. Segment konsumencki wymaga zaoferowania wysokomarżowych produktów, które spełnią specyficzne wymagania klientów, jak np. sprzęt gamingowy. Producenci powinni zmienić swoje modele biznesowe na jeden, oparty na rocznych przychodach z usług, zamiast na wzrostach i spadkach wydatków na inwestycje" – radzi analityk.

Smartfony w historycznym dołku

Nienajlepsze prognozy usłyszeli także sprzedawcy smartfonów. W tym roku zanosi się na największy w historii spadek, o 3,2 proc. wobec ub.r. Konsumenci rzadziej wymieniają swoje telefony, ponieważ w nowych modelach niewiele innowacji może ich przekonać do zakupu. Jak ustalono, cykl życia smartfonów premium przekroczył już 2 lata. Dopiero wdrożenie 5G może zachęcić użytkowników, by sięgali po nowe smartfony. Zdaniem Gartnera w 2020 r. 10 proc. telefonów będzie mogło działać w sieci nowej generacji, a w 2023 r. – już 56 proc.