W 2019 r. zysk Samsung Electronics spadł o 51 proc., do ok. 18,5 mld dol. Przychody zmniejszyły się o 5,5 proc., do ok. 196,3 mld dol.

Zysk operacyjny w całym roku był najniższy od 4 lat, na co wskazywały już wstępne dane.

W IV kw. 2019 r. dołek w przypadku zysku netto był mniejszy niż w całym roku – wynik był o 38 proc. niższy niż rok wcześniej i wyniósł ok. 4,5 mld dol. To jednak mniej, niż przewidywali analitycy. Bilans był także słabszy niż w III kw. 2019 r. (o 17 proc.).

Sprzedaż w IV kw. okazała się o 1 proc. niższa wobec poprzedniego roku, sięgając ok. 51 mld dol., ale spadła również wobec III kw. 2019 r. (o ponad 3 proc.).

Tańsze pamięci zmniejszyły profity

Zysk w IV kw. stopniał wobec ub.r. ze względu na spadek cen pamięci i słaby popyt na rynku wyświetlaczy. Jednak rosnący popyt na pamięci do serwerów i produktów mobilnych, a także niezła sprzedaż flagowych smartfonów, pomogły ograniczyć spadek zysku – twierdzi Samsung.

W biznesie półprzewodnikowym w całym roku sprzedaż spadła o 25 proc., ale w mobilnym zwiększyła się o 6 proc. w 2019 r.

W I kw. 2020 r. koncern spodziewa się słabej sprzedaży w związku z sezonowością popytu na pamięci, wyświetlacze OLED i elektronikę użytkową. Sezon mniejszych zakupów przypuszczalnie ograniczy także zyski w biznesie pamięci.

Natomiast w segmencie mobilnym zysk będzie stabilny wobec IV kw. ub.r., ponieważ nowe flagowe modele zwiększą sprzedaż, ale będą generować dodatkowe koszty marketingu – ocenia koncern.

 

Ostrożna prognoza

W całym 2020 r. Samsung oczekuje poprawy ogólnej wydajności biznesowej, ale zauważa także, że utrzymuje się niepewność w globalnym otoczeniu biznesowym. Koncern zwraca uwagę, że wzrost w segmencie półprzewodników może ograniczyć konflikt handlowy USA z Chinami. Także wpływ epidemii koronawirusa zarówno na gospodarkę chińską, jak i w innych krajach, zwiększa niepewność co do przewidywanego wcześniej wzrostu popytu na produkty koncernu.

Koniunktura na rynku pamięci prawdopodobnie poprawi się stopniowo dzięki rosnącemu popytowi ze strony centrów danych i wprowadzeniu smartfonów 5G – uważa producent. W segmencie data center oczekuje większego zapotrzebowania zarówno na DRAM, jak i SSD. Firma spodziewa się, że zapasy pamięci powrócą do poziomów z poprzednich lat już w pierwszej połowie br.

Biznes mobilny powinien poprawić zyski poprzez zwiększenie sprzedaży modeli premium, takich jak nowe smartfony 5G i urządzenia ze składanym ekranem.