Najwięcej dużych wyświetlaczy zamawiają w naszym kraju trzy grupy klientów: handel, biura i edukacja. Kolejnym dużym sektorem, w którym szybko rośnie popyt na LFD jest hotelarstwo, gdzie duże ekrany zastępują projektory w salach konferencyjnych. Na targach Samsung Business Innovation Days wielkoformatowe systemy wideo wystąpiły w roli głównej. Producent zaprezentował rozwiązania dla różnych branż – m.in. retailu, służby zdrowia, gastronomii, rozrywki, transportu. Z informacji przedstawicieli Samsunga wynika, że LFD to w naszym kraju rynek o wielkim potencjale wzrostu – systemy typu Digital Signage mogą zastąpić analogowe, czyli np. papierowe, reklamy i informacje, więc klientem może być niemal każde przedsiębiorstwo, a także sektor publiczny (choćby edukacja, urzędy), a nawet parafie (wyświetlacze są instalowane w kościołach). Menedżerowie producenta nie próbowali jednak oszacować wartości całego polskiego rynku.

 

Nie ma jak duży rozmiar

Jeśli chodzi o handel, który wskazywano jako jeden z kluczowych segmentów dla LFD, to zainteresowanie klientów przesuwa się w kierunku coraz większych ekranów (obecnie najpopularniejszy rozmiar to 46-95 cali). Wzięcie mają przede wszystkim ścianki wideo, czyli niejako cyfrowe witryny. Przedsiębiorcy z retailu najchętniej wybierają układ 2 x 2 (tj. połączone w ścianę 2 ekrany w pionie i 2 w poziomie). LFD kupują głównie sklepy (lub sieci) odzieżowe i spożywcze.

Systemy wideo Samsung sprzedaje i wdraża poprzez partnerów. W tej branży działa ich obecnie około 400 (nie licząc tych, którzy mają na swoim koncie pojedyncze transakcje), o ok. 20 proc. więcej niż przed rokiem. Zapewne ta liczba jeszcze się zwiększy. Wkrótce ruszy program szkoleniowy dla resellerów z zakresu LFD.

Z informacji zaprezentowanych przez producenta wynika, że klienci oczekują od systemów Digital Signage m.in. możliwości obracania obrazu pod dowolnym kątem, cienkiej ramki, zaawansowanego zarządzania kolorem, dostępu do aplikacji webowych, prostoty obsługi. Jeśli zaś chodzi o kierunek rozwoju takich rozwiązań, to ma następować zróżnicowanie sposobów prezentowania i dostarczania treści, łatwiejsze będzie zarządzanie. Menedżerowie Samsunga przekonywali, że łatwość zarządzania jest jedną z zalet ich systemów. Produkty koncernu mają wyróżniać także kompatybilne aplikacje, dostarczane przez Samsunga. Projektują je m.in. polskie ośrodki R&D, które również prezentowały się na targach. Można było dowiedzieć się np., że polscy inżynierowie pracują m.in. nad promowanym ostatnio systemem bezpieczeństwa mobilnego Knox.

Według danych przytaczanych przez Samsunga (nie najnowszych, bo za 2012 rok), firma jest liderem rynku LFD (w III kw. 2012 r. jej udział wyniósł 20 proc.). Na rynku telewizorów hotelowych Samsung także ma pozycję nr 1 (32 proc. w 2012 r.).