Plan sprzedaży biznesu sprzętowego ScanSource'a w Europie, zapowiedziany w tym tygodniu, dotyczy także polskiego rynku – poinformowała Melissa Andrews, odpowiedzialna za światowy PR dystrybutora. Nie podaje więcej informacji na temat zamiarów związanych z lokalnym oddziałem. ScanSource POS nad Barcode otworzył w Warszawie regionalne biuro na Europę Wschodnią w 2016 r. Wówczas wiązało się to ze strategią rozwoju VAD-a poza USA. Obecnie nieco ponad 30 proc. sprzedaży amerykańska korporacja generuje poza Ameryką Północną.

Zamiar zbycia części biznesów to efekt przeglądu opcji strategicznych. Celem jest przebudowa strategicznego portfolio i zwiększenie inwestycji w wysokomarżowe oraz szybko rosnące biznesy, jak dystrybucja chmurowa i usługi, jak UCaaS.

Plan dezinwestycji obejmuje "niecyfrową dystrybucję" w Europie, Meksyku, Kolumbii, Chile, Peru oraz sprzedaż eksportową poprzez jednostkę w Miami (USA). W sumie dotyczy oddziałów generujących 623 mln dol. przychodów ze sprzedaży, z sumą kapitałów obrotowych 205 mln dol., zatrudniających 490 pracowników – według danych za zakończony w lipcu br. rok finansowy.

ScanSource zastrzega jednak, że nie ma pewności, iż ogłoszony plan doprowadzi do transakcji sprzedaży. Zatem także dalsze losy biznesu VAD-a w Polsce zależą od zainteresowania inwestorów i warunków ewentualnego zbycia.

Według zapowiedzi w wymienionych regionach, czyli także na naszym rynku, ScanSource skoncentruje się na dystrybucji cyfrowej, czyli m.in. usługach chmurowych.

W efekcie ogłoszonych zmian VAD liczy na trwałe przyspieszenie zyskownego wzrostu i poprawę cash flow.

Decyzja o sprzedaży zapadła po rozczarowujących wynikach IV kw. finansowego. Zwłaszcza sprzedaż w biznesie barcode, networking and security wyraźnie poszła w dół –  o 7,1 proc. r/r (do 643,4 mln dol.) oraz o 6 proc. z wyłączeniem wpływu przejęć i zmian kursów walut. Segment ten odpowiada za większość wpływów ScanSource'a. Poprawił się natomiast dział komunikacji i usług – odpowiednio o 5 proc. i 6,7 proc. (do 330,1 mln dol.).