Koncentracja na segmencie przedsiębiorstw i administracji to efekt restrukturyzacji, jaką przeszedł Sharp na początku bieżącego roku. Firma sprzedała działy oferujące elektronikę konsumencką: telewizory – przejęła je firma UMC oraz AGD, które kupił Vestel (zachowały one prawo do posługiwania się marką Sharpa).

Głównym obszarem działalności japońskiej korporacji stały się rozwiązania dla biznesu (IS). W ten sposób firma realizuje długoterminową strategię – np. w roku finansowym 2013 w Europie IS miały 57 proc. udziału w sprzedaży Sharpa, a plan na rok 2015 zakłada 87 proc. udziału. Jednak w Polsce już teraz IS generują 100 proc. obrotów firmy – poinformowali podczas prezentacji przedstawiciele producenta. Oferta obejmuje urządzenia drukujące (laserowe MPS A4, A3 oraz systemy druku produkcyjnego) i powiązane z nimi oprogramowanie, a także profesjonalne monitory. Około dwie trzecie obrotu jest realizowane poprzez kanał partnerski, a reszta to bezpośrednia sprzedaż klientom końcowym. Jej udział ma zwiększać się w kolejnych latach. Dla producenta nie ma ścisłego podziału rynku między „direct” i kanał partnerski, nie zależy on od wielkości firmy i branży. Jeżeli handlowiec Sharpa pierwszy dotrze do klienta, to producent go obsługuje, gdy klienta pozyska partner, on się nim zajmuje. Przedstawiciele firmy zapewniali, że producent nie konkuruje ze swoimi partnerami – dbają o to koordynatorzy projektów. Specjaliści producenta udzielają wsparcia partnerom, np. pomagają w negocjacjach z klientem. Z polskim oddziałem Sharpa współpracuje obecnie 160 inżynierów i 200 przedstawicieli handlowych (są to nie tylko pracownicy producenta, lecz także firm partnerskich).

Aby współpracować z producentem, partnerzy muszą uzyskać autoryzację. Obecnie w Polsce posiada ją 70 firm (są 4 poziomy certyfikacji). To według producenta zapewnia 100-procentowe pokrycie rynku. Zapewne będzie poszerzane jednak grono firm, które mają kompetencje nie tylko we wdrożeniach związanych z drukiem, lecz także w integracji  różnych rozwiązań IT w firmach.

„Zintegrowane biuro”
Rozwiązania z oferty biznesowej Sharpa mogą być wdrażane jako całość. Tę koncepcję producent nazywa „zintegrowanym biurem”. Jest to połączenie 4 elementów: urządzeń wielofunkcyjnych Sharpa, tablic interaktywnych, monitorów dotykowych i urządzeń mobilnych. Wszystko integruje chmurowy Sharp Cloud Portal Office, który umożliwia m.in. zapisywanie, obieg dokumentów, korzystanie z nich, pracę z dokumentami i synchronizację zmian w czasie rzeczywistym. Np. jeden dokument umieszczony w chmurze można ściągnąć na urządzenie mobilne, przerobić, wydrukować, wyświetlić na tablicy. Chmura Sharpa jest oparta na Amazonie. Dane są przechowywane w Europie (w Irlandii). „Zintegrowane biuro” można wdrażać także krok po kroku, np. integrując z chmurą na początek urządzenia drukujące, a potem poszerzając zakres usług.

Firmy chcą zarządzania drukiem
Według producenta klienci biznesowi wyraźnie częściej niż w poprzednich latach są zainteresowani usługami zarządzania drukiem (druk podążający, liczenie, autoryzacja), ponieważ pozwala ono kontrolować koszty i usprawnia procesy. Oferta Sharpa obejmuje także zarządzanie flotą, oprogramowanie do skanowania i obiegu dokumentów, archiwizacji i zarządzania nią, aplikacje do rozwiązań mobilnych.

Autorskim rozwiązaniem Sharpa do zarządzania wydrukiem jest Job Accounting II, przeznaczone dla małych i średnich firm. Oferuje autoryzację użytkowników, rozliczane i monitorowanie kosztów, wydruk podążający, rozliczanie projektowe (np. na poczet projektów unijnych – policzy, ile wydrukowano w ramach danego projektu). Według przedstawicieli Sharpa takich rozwiązań potrzebują klienci w MSP. Inną cechą oferty, która – jak przekonywano – ma ułatwić biznes partnerom, jest łatwość instalacji. Producenta ma wyróżniać także sprzętowy OCR o szerokich możliwościach – pozwala skanować bezpośrednio m.in. do Worda, PowerPointa, Excela.

W roku finansowym 2015 we wschodnim regionie Europy Sharp zamierza wypracować 24,6 mln euro przychodów wobec 21,9 mln euro w 2014 r. Nie podano liczb dla Polski.