Sprzedaż urządzeń inteligentnego domu w regionie EMEA będzie zwiększać się co roku średnio o 19,2 proc., do 193,2 mln szt. 2022 r. – prognozuje IDC. W III kw. 2018 r. wzrost wyniósł 31,4 proc.

Wystrzeliła sprzedaż inteligentnych głośników – o ponad 116 proc. Jest to związane zdaniem analityków z promocjami i rabatami. Głównymi graczami są tutaj Amazon, Google i Apple. Przewiduje się, że do 2022 r. głośniki będą drugą kategorią smart home pod względem liczby zakupionych urządzeń (23 proc. udziału). Mają być również siłą napędową rynku inteligentnego domu i produktów automatyki domowej. Analitycy przewidują, że w najbliższych latach będą one sterowane przede wszystkim głosem. Ich zdaniem konsumenci będą coraz bardziej chcieli kontrolować domowe urządzenia z pomocą asystenta głosowego, co spowoduje przejście ze zwykłego wyposażenia domu na sprzęty inteligentne. W kategorii obecnie najbardziej "smart", czyli telewizorach, za 4 lata już prawie 50 proc. sprzedanych odbiorników będzie miało wbudowanego inteligentnego asystenta – uważa IDC.

Największą kategorią smart home pozostaną inteligentne telewizory i cyfrowe karty multimedialne. W ich przypadku średni roczny wzrost sprzedaży będzie jednak stosunkowo niski (+11 proc. co roku) z uwagi na dłuższy cykl wymiany sprzętu.

Najszybciej będzie natomiast zwiększać się zapotrzebowanie na inteligentne oświetlenie (+44 proc.). Zdaniem analityków duży wybór tanich produktów oferowanych przez wiele nowych marek zwróci uwagę konsumentów.

Zgodnie z prognozą monitoring domowy i urządzenia zabezpieczające, począwszy od inteligentnych czujników po kamery, odnotują wzrost co roku o blisko 21 proc. Ta bardzo rozdrobniona kategoria przejdzie konsolidację w ciągu najbliższych kilku lat, ponieważ wielu dostawców oferuje tylko jeden produkt. Sporo z nich będzie poszerzać ofertę do pełnej gamy produktów dla domu.

 

Prognoza dostaw urządzeń smart home w regionie EMEA w latach 2018 – 2022            

Kategoria produktów Dostawy w 2018 r. (mln szt.) Udział w rynku w 2018 r. Dostawy w 2022 r. (mln szt.) Udział w rynku w 2022 r.
Rozrywka wideo  (smart tv, karty multimedialne) 68,816 65,20% 96,697 50,10%
Inteligentne głośniki 17,666 16,80% 44,97 23,30%
Monitoring i zabezpieczenia (kamery, czujniki i in. 10,032 9,50% 21,106 10,90%
Oświetlenie 4,849 4,60% 21,256 11,00%
Termostaty 2,336 2,20% 5,059 2,60%
Inne 1,777 1,70% 4,132 2,10%
Razem 105,476 100,00% 193,22 100,00%

Źródło: IDC