Smart home latami będzie hitem
Sprzedaż inteligentnych głośników eksplodowała. Smart home będzie budowany wokół nich - uważają analitycy.
Sprzedaż urządzeń inteligentnego domu w regionie EMEA będzie zwiększać się co roku średnio o 19,2 proc., do 193,2 mln szt. 2022 r. – prognozuje IDC. W III kw. 2018 r. wzrost wyniósł 31,4 proc.
Wystrzeliła sprzedaż inteligentnych głośników – o ponad 116 proc. Jest to związane zdaniem analityków z promocjami i rabatami. Głównymi graczami są tutaj Amazon, Google i Apple. Przewiduje się, że do 2022 r. głośniki będą drugą kategorią smart home pod względem liczby zakupionych urządzeń (23 proc. udziału). Mają być również siłą napędową rynku inteligentnego domu i produktów automatyki domowej. Analitycy przewidują, że w najbliższych latach będą one sterowane przede wszystkim głosem. Ich zdaniem konsumenci będą coraz bardziej chcieli kontrolować domowe urządzenia z pomocą asystenta głosowego, co spowoduje przejście ze zwykłego wyposażenia domu na sprzęty inteligentne. W kategorii obecnie najbardziej "smart", czyli telewizorach, za 4 lata już prawie 50 proc. sprzedanych odbiorników będzie miało wbudowanego inteligentnego asystenta – uważa IDC.
Największą kategorią smart home pozostaną inteligentne telewizory i cyfrowe karty multimedialne. W ich przypadku średni roczny wzrost sprzedaży będzie jednak stosunkowo niski (+11 proc. co roku) z uwagi na dłuższy cykl wymiany sprzętu.
Najszybciej będzie natomiast zwiększać się zapotrzebowanie na inteligentne oświetlenie (+44 proc.). Zdaniem analityków duży wybór tanich produktów oferowanych przez wiele nowych marek zwróci uwagę konsumentów.
Zgodnie z prognozą monitoring domowy i urządzenia zabezpieczające, począwszy od inteligentnych czujników po kamery, odnotują wzrost co roku o blisko 21 proc. Ta bardzo rozdrobniona kategoria przejdzie konsolidację w ciągu najbliższych kilku lat, ponieważ wielu dostawców oferuje tylko jeden produkt. Sporo z nich będzie poszerzać ofertę do pełnej gamy produktów dla domu.
Prognoza dostaw urządzeń smart home w regionie EMEA w latach 2018 – 2022
Kategoria produktów | Dostawy w 2018 r. (mln szt.) | Udział w rynku w 2018 r. | Dostawy w 2022 r. (mln szt.) | Udział w rynku w 2022 r. |
Rozrywka wideo (smart tv, karty multimedialne) | 68,816 | 65,20% | 96,697 | 50,10% |
Inteligentne głośniki | 17,666 | 16,80% | 44,97 | 23,30% |
Monitoring i zabezpieczenia (kamery, czujniki i in. | 10,032 | 9,50% | 21,106 | 10,90% |
Oświetlenie | 4,849 | 4,60% | 21,256 | 11,00% |
Termostaty | 2,336 | 2,20% | 5,059 | 2,60% |
Inne | 1,777 | 1,70% | 4,132 | 2,10% |
Razem | 105,476 | 100,00% | 193,22 | 100,00% |
Źródło: IDC
Podobne aktualności
Rynek monitorów odbił po 5 kwartałach spadków
W 2024 r. i 2025 r. zanosi się na wzrosty sprzedaży. Są ku temu istotne powody - według prognozy.
Ceny monitorów do gier będą spadać, a PC rosnąć
Sprzedaż wyświetlaczy i komputerów dla graczy pójdzie w górę w 2024 roku.