W I kw. 2019 r. w ujęciu ilościowym rynek smart home wchłonął 168,6 mln urządzeń, o 37,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Do 2023 r. średni roczny wzrost ma wynieść 14,9 proc. (1,46 mld szt.)

Większy popyt w ostatnich latach jest tłumaczony tym, że konsumenci coraz częściej akceptują posiadanie w domu podłączonych do sieci inteligentnych urządzeń (telewizorów, głośników, kamer itd.).

Zwłaszcza głośniki przypadły do gustu konsumentom (+37,3 proc. wzrostu w I kw. br.), a ich pojawienie się zwiększyło dostępność rozwiązań smart home.

Usługi pozwolą zarobić

Jak zauważa analityk, do sukcesu na rynku smart home niezbędne jest oferowanie odpowiednio zaprojektowanych i niezawodnych urządzeń, ale jego siłą napędową są usługi i tam trzeba szukać marży. Na sprzęcie będą one coraz niższe. Szeroki asortyment, wyjątkowa oferta i jakość generowanych danych będzie w coraz większym stopniu decydował o możliwościach sprzedaży danego dostawcy.

Największy udział w rynku urządzeń smart home za 5 lat będzie miał sprzęt do rozrywki wideo, głównie telewizory (29 proc.). Niewiele mniejszy segment (prawie 24 proc.) będzie związany z monitoringiem wizyjnym i zabezpieczeniami domu (kamery, kontrola dostępu). Średni roczny wzrost ma wynieść w tym przypadku 20,8 proc.

Hamowanie jest spodziewane w przypadku inteligentnych głośników (+10,5 proc. co roku), ponieważ inne urządzenia, takie jak telewizory, termostaty, zarządzanie oświetleniem i in, przejmą ich funkcje.

 

Prognoza dla rynku urządzeń inteligentnego domu na lata 2019 – 2023

 

Kategoria Dostawy w 2019 r. (mln szt.) Udział w rynku w 2019 r. Dostawy w 2023 r. (mln szt.) Udział w rynku w 2023 r. Średnia roczna stopa wzrostu 2019 – 2023
Rozrywka wideo 346,5 41,20% 424,4 29,00% 5,20%
Monitoring i bezpieczeństwo  163,9 19,50% 349,3 23,90% 20,80%
Inteligentne głośniki 138,5 16,50% 206,2 14,10% 10,50%
Inne 191,7 22,80% 483,7 33,00% 26,00%
Razem 840,7 100,00% 1463,5 100,00% 14,90%

Źródło: IDC