Aż 42 proc. osób zapytanych o używanie bądź zainteresowanie konkretnymi produktami smart home deklaruje brak takiego zainteresowania - według badania GfK.

Jednak przy pytaniach o korzyści wynikające z użytkowania technologii smart home (bez odnoszenia się do konkretnych produktów) wskaźnik niezainteresowanych spada do 26 proc.

"To pokazuje, że klienci rozumieją lepiej język korzyści, niż język technologii" – komentuje Marcelin Matusiak, Strategic Insight Manager w dziale Sales Effectiveness & Consumer Insights GfK.

Z badania wynika więc, że mimo deklaracji braku zainteresowania rozwiązaniami inteligentnego domu, jest wielki potencjał sprzedaży także w tej grupie klientów.

Wśród respondentów niezainteresowanych (a jest to niemal 14 mln osób) występuje duże grono osób świadomych korzyści ze smart home i jest to grupa o ogromnym potencjale biznesowym - zauważa GfK. Stąd głównym problemem i wyzwaniem dla producentów i dystrybutorów tego typu rozwiązań w nadchodzącym czasie będzie pozyskanie tych potencjalnych klientów.


Smart home rozkwitnie tak jak rynek smartfonów

W ocenie GfK przyszłość smart home jest równie świetlana jak kariera smartfonów.
Udziały wartościowe kategorii smart na rynku chińskim wynoszą już 34 proc. Głównym czynnikiem wzrostu jest chęć posiadania prestiżowych produktów, co na rynkach azjatyckich, które bez wątpienia kształtują globalne trendy jest niezwykle istotne – komentuje Agnieszka Sora, Managing Director w GfK.

 
Jakie korzyści cenią klienci

Wśród licznych korzyści respondenci dostrzegają głównie oszczędność czasu (33 proc.), poprawę komfortu i standardu życia i mieszkania (23 proc.), możliwość odpoczynku (20 proc.), oszczędność pieniędzy (20 proc.), oszczędność energii i postawy ekologiczne (18 proc.).

Wśród kolejnych wymienianych zalet smart home pytani wskazują na dostarczanie rozrywki (16 proc.), uproszczenie i zmniejszenie liczby codziennych, domowych obowiązków np. sprzątania, prania itp. (16 proc.), możliwość bycia nowoczesnym, innowacyjnym i postępowym (16 proc.), zapewnienie bezpieczeństwo domu i rodziny (13 proc.), możliwość zdobywania wiedzy (12 proc.) oraz ochronę zdrowia własnego i rodziny (10 proc.).

 

Czysto i ciepło w wersji smart

Według szacunków i prognoz GfK największy potencjał spośród różnych kategorii smart home mają roboty odkurzające - kolejny zakup planuje 300 tys. obecnych użytkowników, a nowi klienci szacowani są na 2,5 mln gospodarstw domowych – podkreśla Marcelin Matusiak z GfK.

Kolejnym w rankingu jest programator ogrzewania domu, który aktualnie wykorzystywany jest w 400 tys. gospodarstw, 200 tys. planuje zakup kolejnego, a 1,7 mln gospodarstw to potencjał do zagospodarowania.

Następne w kolejności są: programator oświetlenia w domu (wykorzystywane w 0,2 mln gosp. dom., 0,1 mln gosp. dom. planuje zakup kolejnego, potencjał - 1,6 mln. gosp. dom.), sterowanie urządzeniami w domu za pomocą komend głosowych (odpowiednio 0,2 mln, 0,1 mln, 1,5 mln), system sztucznej inteligencji podpowiadający i rekomendujący zachowania w domu pomagające w oszczędności: czasu, energii, pieniędzy, wody (0,2 mln, 0,1 mln, 1,5 mln), aplikacje umożliwiające zdalne sterowanie urządzeniami przez internet albo smartfona (0,3 mln, 0,1 mln, 1,4 mln), sprzęt RTV/AGD wysyłający do smartfona informację o potrzebie serwisu (0,3 mln, 0,1 mln, 1,1 mln), jeden system zarządzania smart home (0,2 mln, 0,1 mln, 1,3 mln), programator wentylacji i/lub klimatyzacji (0,2 mln, 0,1 mln, 1,1 mln), podgląd przez smartfona zawartości lodówki (0,1 mln, 0,0 mln, 1,0 mln).

 
E-mail i SMS na komendę

Dla indywidualnych klientów największy potencjał spośród różnych kategorii urządzeń i technologii smart home ma pisanie e-maili i SMS-ów za pomocą komend głosowych. Z tej opcji korzysta dziś 1,8 mln konsumentów, następne 0,7 mln planuje kolejny kolejny zakup w tym zakresie, a potencjał używania tej technologii szacowany jest na następne 2,6 mln osób.

Kolejne w rankingu są: system sztucznej inteligencji rekomendujący zmianę trasy przejazdu samochodem w celu ominięcia korków (odpowiednio 1,0 mln, 0,6 mln, 3,2 mln), smartwatch (1,5 mln, 0,5 mln, 2,8 mln), przeglądanie stron internetowych za pomocą komend głosowych (1,3 mln, 0,4 mln, 2,5 mln), system sztucznej inteligencji rekomendujący zachowania w czasie jazdy samochodem w celu poprawy ekonomiki jazdy i oszczędność paliwa (0,7 mln, 0,4 mln, 3,0 mln).