Sprzedaż urządzeń inteligentnego domu w 2019 r. zwiększy się o 26,9 proc., do 832,7 mln szt. Średni roczny wzrost do 2023 r. ma wynieść 16,9 proc., co oznacza, że za 4 lata światowy rynek wchłonie 1,6 mld urządzeń – prognozuje IDC. Zauważa coraz większą dostępność sprzętu i usług smart home. Ocenia, że zmieniać się będzie rynek. O ile w 2018 r. w domach pojawiły się inteligentne głośniki i pakiety urządzeń, to 2019 r. będzie czasem łączenia różnych produktów.

Analitycy przewidują, że rynek zdominują dwie firmy – Amazon i Google, a w kolejnych latach dołączy do nich Apple. Popularność jego systemów operacyjnych sprawi, że inne firmy będą oferować dostosowane do nich urządzenia.

Także Samsung dołączy do czołówki, ponieważ ma w ofercie wszystkie kategorie urządzeń. Analitycy przypuszczają, że cały system smart home będą łączyć inteligentni asystenci. Już teraz to zjawisko jest widoczne dzięki inteligentnym głośnikom. W kolejnych latach obejmie różne urządzenia, od termostatów po rozrywkę wideo – uważają analitycy.

Największą część sprzedaży – w ujęciu ilościowym – w najbliższych latach będą stanowiły urządzenia do monitoringu i zabezpieczenia domu. Ich udział zwiększy się z blisko 17 proc. w 2019 r. do ponad 22 proc. w 2023 r. Oznacza to, że klienci będą kupować o prawie 26 proc. więcej takich produktów co roku. Najszybciej powinna rosnąć według prognozy sprzedaż urządzeń do inteligentnego oświetlenia (+34 proc. co roku).

Prognoza dostaw urządzeń smart home na świecie w latach 2019 – 2023

Kategoria produktów Dostawy w 2019 r. (mln szt.) Udział w rynku w 2019 r. Dostawy w 2023 r. (mln szt.) Udział w rynku w 2023 r. Średnia roczna stopa wzrostu w latach 2019 – 2023
Monitoring domowy/bezpieczeństwo 140,3 16,80% 351,7 22,60% 25,80%
Oświetlenie 56,9 6,80% 183,2 11,80% 34,00%
Inteligentne głośniki 144,3 17,30% 240,1 15,40% 13,60%
Termostaty 18,8 2,30% 37,5 2,40% 18,80%
Rozrywka wideo 358,1 43,00% 475,4 30,50% 7,30%
Inne urządzenia 114,3 13,70% 269,4 17,30% 23,90%
Razem 832,7 100,00% 1557,4 100,00% 16,90%

Źródło: IDC

 

Według Futuresource Consulting smart home jest najszybciej rosnącym rynkiem elektroniki konsumenckiej. W 2018 r. dostawy urządzeń ta firma analityczna oceniła na blisko 110 mln, wartych w sumie 17 mld dol. (oznacza to wzrost o 39 proc. i 28 proc. wobec 2017 r.).