Sprzedaż inteligentnych urządzeń domowych, czyli podłączonych do sieci IP (jak głośniki, smart tv, oświetlenie, termostaty i in.) przez najbliższe 5 lat będzie rosnąć średnio o 18,5 proc. co roku – według IDC. Oznacza to, że w 2022 r. globalny rynek wchłonie blisko 940 mln urządzeń. Dla porównania w 2017 r. wynik był wyższy o 27,6 proc. niż w 2016 r. (433,1 mln szt.).

W najbliższych latach popyt powinien zwiększać się najszybciej w przypadku inteligentnych głośników (jak Amazon Echo, Google Home). Ale również w większości innych kategorii, za wyjątkiem produktów wideo, średni roczny wzrost w najbliższych latach będzie dwucyfrowy.

"Rynek inteligentnego domu dopiero raczkuje, ale widzimy już znaczące zmiany w podejściu konsumentów i dostawców" – komentuje Jitesh Ubrani, starszy analityk IDC.

Według niego producenci dążą do budowy systemu opartego na współdziałaniu z inteligentnymi asystentami, takimi jak Alexa czy Siri. W mniejszym stopniu koncentrują się natomiast na infrastrukturze bazującej na centralnym hubie.

Jednak z drugiej strony konsumenci wciąż nie są do końca przekonani do antropomorficznych inteligentnych asystentów i zaczynają oczekiwać bardziej naturalnego interfejsu urządzeń smart home.

Tym niemniej analitycy spodziewają się znaczącego rozwoju całego rynku, ponieważ konsumenci stają się coraz bardziej świadomi korzyści z wdrożenia inteligentnych systemów domowych, jak również częściej korzystają z inteligentnych asystentów – w postaci głośnika czy rozwiązań wbudowanych w urządzenia (lodówkę, telewizor, termostat i in.).

"Inteligentni asystenci szybko stają się podstawą konsumenckiego Internetu rzeczy, zwiększając dostępność i funkcjonalność połączonych urządzeń, co przyczyni się do znacznie częstszego stosowania takich rozwiązań w najbliższej przyszłości" – twierdzi analityk.

Urządzenia wideo, jak telewizory smart, karty multimedialne i inny sprzęt podpięty do Internetu będą mieć największy udział w ujęciu wartościowym – ze względu na ceny telewizorów. Ilościowy wzrost wyniesie średnio 8,3 proc. co roku do 2022 r.

Monitoring i bezpieczeństwo pozostanie drugą pod względem wielkości sprzedaży ilościowej kategorią smart home. Obejmuje ona taki sprzęt jak kamery dozoru, czujniki, domofony i in.

Wzrost ma być jednak związany z łatwością instalacji takiego sprzętu. Zdaniem analityka nie będzie on wymagał specjalisty, by go uruchomić i zintegrować z inteligentnymi asystentami i innymi urządzeniami. Czyli zainteresowaniem powinny cieszyć się głównie rozwiązania "plug and play", z których konsumenci będą korzystać bez pomocy instalatorów czy integratorów.

Inteligentne głośniki z inteligentnymi asystentami zyskały ostatnio na znaczeniu, gdy na rynek weszły nowe duże marki. Dostawcy inteligentnych głośników współpracują w tym zakresie z innymi producentami, jednak analitycy mają wątpliwości, czy partnerstwa okażą się trwałe, ponieważ sprzedaż sprzętu stanowi najmniejszą część przychodów związanych z tą kategorią.

Szybko powinien rozwijać się również rynek inteligentnego oświetlenia. IDC przewiduje, że będzie wart ponad 3,5 mld dol. do końca 2022 r.

Spory wzrost sprzedaży jest przewidziany dla termostatów (średnio +20,8 proc. rocznie), ale pozostaną jedną z najmniejszych kategorii, ponieważ większość domów będzie miała jeden termostat, zaś duża część świata nie korzysta z samodzielnych termostatów, używając raczej tych wbudowanych w klimatyzatory lub urządzenia grzewcze.

 

Urządzenia inteligentnego domu – sprzedaż w 2017 r. i prognoza do 2022 r.


Kategoria produktów  Sprzedaż w 2017 r. (mld dol.) Sprzedaż w 2022 r. (mld dol.) Średni wzrost rok do roku (CAGR)
Telewizory i sprzęt wideo 133,09148 201,06336 9%
Monitoring i bezpieczeństwo 4,2713 12,1365 23%
Inteligentne głośniki 4,40139 17,431 32%
Oświetlenie 1,12053 3,51132 26%
Termostaty 1,77435 3,87591 17%
Inne 17,53254 38,96393 17%
Razem 162,19159 276,98202 11%

Źródło: IDC