W III kw. br. sprzedaż smartfonów na świecie sięgnęła 367 mln szt., o 3 proc. więcej niż rok wcześniej. Średnia cena sprzedaży osiągnęła rekordowy poziom, o 7 proc. wyższy niż rok wcześniej. Wartość kupionych urządzeń wzrosła bardziej niż ilość w ciągu roku. W skali globalnej osiągnęła 116,8 mld dol. (+10 proc. r/r/).

Na zachodzie Europy już 1 na 8 sprzedanych smartfonów kosztował ponad 900 dol. (ponad 4 tys. zł). Rok temu – 1 na 16.

W krajach Europy Środkowej i Wschodniej wartość sprzedaży smartfonów wystrzeliła w III kw. br. o 26 proc. przy 9-procentowym wzroście w ujęciu ilościowym (22,3 mln szt.). Wynik jest jednak związany głównie z popytem w Rosji i na Ukrainie. GfK przewiduje sprzedaż wyższą o 9 proc. w całym 2017 r.

GfK zauważa, że konsumenci gotowi są zapłacić więcej za cechy urządzeń premium (jak lepszy wyświetlacz, kamera, większa pamięć itd.). Najwięksi gracze wprowadzają więc na rynek sprzęt z wyższych półek cenowych, aby zarobić na tym trendzie. „Rosnąca cena stwarza doskonałe możliwości wzrostu przychodów producentom” – komentuje analityk.

Na świecie GfK przewiduje wzrost ilości sprzedanych smartfonów o 4 proc. w całym 2017 r., do 1,48 mld szt., a wartościowo o 10 proc., do 478,3 mld dol.