Obecnie 5 mln osób korzysta z mobilnego Internetu, a 2 na 3 kupowane
telefony są smartphone’ami, ale sklepy internetowe w większości nie są
przygotowane do obsługi klientów używających takiego sprzętu – 76 proc.
nie posiada żadnych ułatwień – strony lub aplikacji – dla użytkowników
korzystających z urządzeń mobilnych – ustalił mGenerator.pl. Wprawdzie
41 proc. zapowiada wprowadzenie do użytkowników urządzeń mobilnych
ułatwień w ciągu najbliższych 6 miesięcy, ale tak samo liczna grupa
deklaruje, że uczyni to dopiero w najbliższych 2 latach. Jedna piąta (19
proc.) sklepów nie planuje w ogóle wdrażać rozwiązań mobilnych.

Opiniom
resellerów przeczą dane o zmianach ruchu generowanego przez urządzenia
mobilne w ich własnych sklepach – 80 procent z nich zauważyło wzrost
liczby odwiedzin ze smartphone’onów i tabletów w 2012 roku.

– Firmy, które nie dostosowują się do trendu już teraz tracą: klientów, przychody i możliwe rekomendacje w grupie znajomych –
mówi Piotr Krawiec, dyrektor generalny w mGenerator.pl. Zdaniem firmy
obecnie odpalenie strony mobilnej e-sklepu pozwala wyróżnić się na tle
konkurencji, ale wkrótce będzie konieczne w biznesie.

O rosnącej
roli zakupów mobilnych w Polsce świadczą wyniki sprzedaży w badanych
sklepach. Dla 3 proc. respondentów sprzedaż za pomocą urządzeń mobilnych
stanowi już 10-20 proc. obrotów. Dla 12 proc. ankietowanych sklepów
jest to 5-10 proc. W przypadku blisko co trzeciego badanego (29 proc.)
wartość ta wynosi do 5 proc.
 
Przeważająca ilość badanych (76
proc.) stwierdziła, że wdrożenie ułatwień dla użytkowników smartfonów i
tabletów, może wpłynąć na zwiększenie zainteresowania ich sklepem.
Podobna grupa (73 proc.) uznała, że przekładają się one na zwiększenie
zysków.

Badani właściciele i menadżerowie e-sklepów wymienili
również inne korzyści, które ich zdaniem przynosi wdrożenie mobilnej
strony lub dedykowanej aplikacji. Prawie 71 proc. z nich twierdzi, że
zastosowanie tych rozwiązań wpływa na zwiększenie dostępności sklepu, a
dla 65 proc. jest to odpowiedź na wymagania klientów. Stosunkowo duża
grupa (59 proc.) uważa, że wykorzystanie rozwiązań mobilnych w e-sklepie
dowodzi jego innowacyjności.

– Duża część zakupów rozpoczyna
się na urządzeniach mobilnych, jednak finalizowana jest na komputerach. W
polskich e-sklepach brakuje mobilnych płatności. Ich szybkie wdrożenie
powinno być jednym z priorytetów –
mówi Piotr Krawiec z
mGenerator.pl. Tymczasem 41 proc. właścicieli nie zamierza wprowadzić
szybkich form płatności w  najbliższym czasie, mimo że uważają je za
potrzebne. Z kolei 10 proc. nie chce tego robić w ogóle. Aktualnie,
jedynie co piąty badany sklep oferuje taką możliwość swoim klientom.

Według prognozy przytaczanej przez mGenerator.pl wartość polskiego rynku m-commerce ma osiągnąć w tym roku 0,5 mld zł.2