W październiku br. przychody ze sprzedaży komputerów w polskiej dystrybucji spadły o 12,5 proc. wobec analogicznego okresu ub.r. – według danych Contextu. To najsłabszy wynik wśród 14 krajów europejskich.

Trend w Polsce jest odwrotny do obserwowanego w Europie Zachodniej. Przychody największych dystrybutorów ze sprzedaży PC nadal rosły w tej części kontynentu, po III kw. br. zakończonym na plusie. W październiku br. wzrost wyniósł średnio 11 proc. rok do roku, co oznacza sprzedaż o wartości ponad 1 mld euro w jeden miesiąc.

Według analityków pozytywny wynik jest związany głównie z rosnącą średnią ceny sprzedaży komputerów, co rekompensuje z nawiązką mniejsze niż w ub.r. zakupy w ujęciu ilościowym. W minionym miesiącu klienci zachodnioeuropejskich dystrybutorów kupowali komputery średnio po 581 euro (ASP), czyli ponad 2,4 tys. zł, co oznacza stawkę o 18 proc. wyższą niż rok wcześniej.

Cena PC rośnie z uwagi na droższe komponenty, jak również szerszą ofertę urządzeń z wyższych półek cenowych (np. modele gamingowe). Według Contextu średnia cena sprzedaży komputera poszła w górę we wszystkich badanych krajach. Jak się okazuje, nie wszędzie przełożyło się to na większe obroty dystrybutorów. Z drugiej strony podwyżki cen obserwowane w ciągu minionego roku ostatnio są według Contextu coraz mniejsze.

 

Kraj

Wzrost przychodów ze sprzedaży PC rok do roku w październiku 2017 r.

Niemcy

14,8%

Wielka Brytania

12,8%

Włochy

14,3%

Hiszpania

16,5%

Francja

-2,2%

Polska

-12,5%

Szwajcaria

15,1%

Holandia

3,6%

Portugalia

20,7%

Dania

19,9%

Austria

11,9%

Belgia

6,4%

Norwegia

25,9%

Irlandia

18,5%

Źródło: Context, panel dystrybucyjny