Skonsolidowane przychody Komputronika ze sprzedaży w okresie 1 kwietnia – 30 września 2015 r. wyniosły 1,03 mld zł wobec 1,01 mld zł w analogicznym okresie poprzedniego roku. Zysk netto przypisany akcjonariuszom jednostki dominującej wyniósł blisko 4 mln zł wobec 8,1 mln zł w ub.r. Także zysk operacyjny był dużo niższy niż w I poł. roku obrachunkowego 2014/2015 – 7 mln zł wobec 13,9 mln zł.

Zysk brutto ze sprzedaży wyniósł 77,1 mln zł (+2,6 proc.). Zarówno w detalu, jak i w hurcie marże na sprzedaży wzrosły o 0,2 p.p., a w układzie skonsolidowanym nastąpiła stabilizacja marży. Przepływy pieniężne na poziomie operacyjnym zwiększyły się z 16,4 mln zł do ponad 29 mln zł.

Według spółki na wynik miały wpływ zdarzenia jednorazowe i związane z nimi koszty, jak uruchomienie nowego magazynu, przeniesienie warszawskiego salonu Megastore, a także wydatki związane z dodatkowym wsparciem marketingowym rozwoju e-commerce. Zarząd wyjaśnia również, że na destabilizację sprzedaży istotnych dla przychodów grupy produktów miały wpływ zmiany legislacyjne (co ma zapewne związek w wprowadzeniem odwróconego VAT-u od 1 lipca br.).

Tym niemniej według spółki w niemal wszystkich segmentach aktywności odnotowano wzrost obrotów i dochodów. Łączna sprzedaż detaliczna, tj. w salonach i w sklepie internetowym, a także inicjowana w Internecie, poszła w górę o 16,2 proc. Wzrósł eksport, a także sprzedaż B2B realizowana przez spółki Komputronik Biznes i Komputronik API. Spółki z grupy kapitałowej powiększyły portfel zamówień projektowych, jednak ich realizacja, a tym samym realizacja przychodów, przesunięte zostały na kolejne okresy.

Większe koszty

Udział kosztów sprzedaży oraz ogólnego zarządu w przychodzie ze sprzedaży wyniósł 6,8 proc., natomiast koszty działalności na poziomie skonsolidowanym sięgnęły 70,5 mln zł, co oznacza wzrost o 12,4 proc. rok do roku. Według spółki jest to związane ze rozbudową struktur sprzedażowych i logistyki. W ostatnich 6 miesiącach m.in. zwiększono zatrudnienie w spółkach sprzedających usługi IT, inwestowano w spółki biznesowe grupy, rosły działy sprzedaży i zarządzania produktami w nowych kategoriach asortymentowych, powstało centrum obsługi klienta.

– Z początkiem czerwca uruchomiliśmy nowy magazyn pod Poznaniem. Przeniesiono tam wszystkie operacje magazynowe i spedycyjne, a dodatkowa przestrzeń pozwoliła na kontynuację poszerzania naszego asortymentu o nowe kategorie produktowe, zwłaszcza w segmencie AGD i RTV, który rozbudowujemy – wyjaśnia Wojciech Buczkowski, prezes Komputronika. Według niego przeprowadzka wiązała się z nakładami finansowymi, wynikającymi np. z zakupu wyposażenia, szkoleń pracowników i wdrożeń.

– Nie pozostaje to obojętne na bilans i wpływa na czasowe zwiększenie kosztów. Obecnie centrum uzyskało wysoką efektywność operacyjną i warunkuje możliwość rozwoju sprzedaży nowych kategorii produktowych. Szczególnie dotyczy to kanału e-commerce, w którym logistyka procesu sprzedaży ma kluczowe znaczenie – dodaje szef spółki.

Komputronik od kilku miesięcy koncentruje się na rozwoju sprzedaży RTV i AGD. Aby było to możliwe, przekształca placówki franczyzowe w salony agencyjne i zwiększa powierzchnię najlepiej prosperujących sklepów. Spółka zmodernizowała, przeniósła i otworzyła w sumie kilkanaście salonów, poszerzając ekspozycję o branże RTV i AGD.

– W ciągu roku zwiększyliśmy sprzedaż RTV i AGD o 120 proc., liczymy na dalsze wzrosty. W najbliższym okresie sprzedaż tego sprzętu będzie głównym czynnikiem napędzającym nasze przychody – wyjaśnia Wojciech Buczkowski. Wprowadzono submarkę Komputronik Home, która będzie częścią oferty w sklepie internetowym Komputronik.pl. W dziewięciu kategoriach: „Dziecko”, Dom”, „Ogród”, „Uroda”, „Zdrowie”, „Motoryzacja”, „Turystyka”, „Hobby” i „Moda”, ma pojawić się kilkanaście tysięcy produktów.