W minionym kwartale zysk netto Microsoftu spadł o 25 proc., do 3,76 mld dol., a przychody zmniejszyły się o 5,5 proc., do 20,53 mld dol. Wzrosły koszty, przez co marża brutto stopniała o 12 proc., do 12,8 mld dol. Spadek zysku operacyjnego odnotowały dwie z trzech dywizji Microsoftu. Analitycy spodziewali się 0,64 dol. zysku na akcję, było 0,62 dol., co koncern wyjaśnia koniecznością zapłaty podatku, który obniżył wynik o 0,04 dol. na akcję.

Microsoft dąży do tego, aby zmniejszyć zależność od rynku PC, przede wszystkim poprzez rozwój usług chmurowych. Te po raz kolejny pokazały wzrosty - obroty dywizji Intelligent Cloud zwiększyły się o 3,3 proc., do 6,1 mld dol., ale spodziewano się lepszego wyniku. Zysk operacyjny stopniał w dwucyfrowej skali, o 13,6 proc., do 2,89 mld dol. Przychody generowane przez platformę Azure zwiększyły się o 120 proc., ale na produktach serwerowych i usługach w chmurze były o 5 proc. większe niż w ub.r.

Dywizja Productivity and Business Processes, do której należy Office, zmniejszyła zysk operacyjny o 6,5 proc., do 2,99 mld dol. przy przychodach większych o 1 proc. (6,5 mld dol.). Według koncernu z Office 365 korzysta już 22,2 mln abonentów konsumenckich. Wzrost sprzedaży w segmencie konsumenckim wyniósł 6 proc., a w firmach - 7 proc.

Inwestorzy liczą na wzrosty w tzw. chmurze komercyjnej, która obejmuje Azure i Office 365. Ma ona osiągnąć obroty 10 mld dol. rocznie wobec 9,4 mld dol. w poprzednim roku.

Z kolei w największej dywizji Microsoftu - More Personal Computing - obejmującej Windows, urządzenia, gry i wyszukiwarkę Bing bilans poprawił się o 3 proc., do 9,46 mld dol. Zysk operacyjny poszedł w górę aż o 57 proc., do 1,65 mld dol., co wynika z mniejszych wydatków na biznes mobilny. Microsoft ograniczył zaangażowanie w tym segmencie po kiepskich wynikach poprzednich lat. Wpływy ze sprzedaży tabletów Surface zwiększyły się o 61 proc., do 1,1 mld dol.

Wpływy z licencji systemów Windows spadły o 2 proc. z powodu spowolnienia na rynku PC, ale wobec sprzedaży urządzeń mniejszej o 11,5 proc. w I kw. br. (według IDC) nie jest to zły rezultat.

W II kw. br. Microsoft spodziewa się przychodów rzędu 21,7 - 22,4 mld dol. i co najmniej 13,8 mld dol. marży brutto. Rok wcześniej wynik wyniósł odpowiednio 22,18 mld dol. oraz 14,7 mld dol., czyli zanosi się na spadek marży w br.