W pierwszym półroczu 2018 ALSO wypracowało 4,18 mld euro przychodów, o 1,2 proc. więcej niż rok wcześniej. Jednak zarówno zysk netto (27 mln euro) jak i zysk przed opodatkowaniem (40 mln euro) był wyraźnie niższy niż w ub.r. (odpowiednio 36,9 mln euro oraz 51,4 mln euro). Dystrybutor tłumaczy spadek niekorzystnym wpływem kursów walut, co obciążyło bilans kwotą 3,7 mln euro, oraz kosztami optymalizacji struktury, które ocenia na 5,3 mln euro.

W segmencie Europy Północnej i Wschodniej (Polska, Belgia, Holandia, Dania, Estonia, Finlandia, Łotwa, Litwa, Norwegia, Szwecja i Słowenia) sprzedaż netto wzrosła o 4 proc. w porównaniu z I poł. 2017 r., do 1,866 mld euro. Marża zysku przed opodatkowaniem (EBT) spadła jednak do 0,4 proc. z 1,0 proc. w roku poprzednim. ALSO tłumaczy, że oprócz skutków restrukturyzacji, zmiany kursów walutowych wpłynęły negatywnie na segment.

"W ostatnich latach poprzez wiele działań stworzyliśmy bazę do optymalizacji naszych struktur" – twierdzi CEO ALSO Holding, Gustavo Möller-Hergt. Wymienia inwestycje w jednolity system ERP od SAP-a, w CRM oraz platformę BI. Szef holdingu szacuje, że dzięki wydatkom na poziomie 12-15 mln euro zostaną osiągnięte roczne oszczędności rzędu 25 – 30 mln euro, poczynając od II poł. 2019 r. "Już w najbliższych 6 miesiącach oczekujemy pierwszych pozytywnych efektów" – zapowiada Gustavo Möller-Hergt.

Spółka wskazuje kolejny cel: po integracji systemów IT nadszedł czas na optymalizację funkcji administracyjnych, np. zarządzania produktami. Zostaną wzmocnione także krajowe oddziały. Dystrybutor zamierza poszerzać kompetencje zwłaszcza w takich obszarach jak druk 3D, bezpieczeństwo, Internet rzeczy oraz IT-as-a-Service ("Consumptional Business").

ALSO nadal będzie dążyć do uproszczenia procesów i ograniczenia kosztów, a jednocześnie ma jeszcze bardziej skoncentrować się na klientach.

W całym 2018 r. holding spodziewa się szybszego wzrostu zysku netto niż sprzedaży. Dystrybutor potwierdził swój cel finansowy w średnim terminie: roczna sprzedaż netto ma wynieść 10-14 mld euro, a marża EBIDTA 2,1 – 2,6 proc. Udział rozwiązań w obrotach powinien sięgnąć ok. 30 proc., a ok. 10 proc. – całego biznesu usługowego.

Jak wyjaśnia dystrybutor, w I poł. 2018 r. przejęcie większego klienta przez producenta spowolniło wzrost sprzedaży w sektorze rozwiązań, co jednak zostało zrekompensowane przez powiększenie portfolio klientów. Biznes usługowy wzrósł o ok. 10 proc., w tym największy skok nastąpił w obszarze IT-as-a-Service – o ok. 40 proc.