Sprzedaż urządzeń drukujących na polskim rynku w II kw. 2018 r. zmniejszyła się o 7 proc. wobec analogicznego okresu ub.r. Dane pochodzą od dystrybutorów. Obejmują 12 tygodni II kwartału br.

Bilans na krajowym rynku okazał się słabszy niż średnia w zachodniej Europie, gdzie wynik był podobny jak rok wcześniej.

Z danych Contextu wynika, że wielofunkcyjne maszyny atramentowe stanowią prawie 60 proc. wszystkich sprzedanych urządzeń drukujących w zachodniej Europie. W ich przypadku wzrost wyniósł 4 proc., a dla laserowych MFP – 7 proc. Maleje zainteresowanie klientów urządzeniami jednofunkcyjnymi, czyli zwykłymi drukarkami.

Context odnotowuje natomiast znaczny wzrost popytu na urządzenia atramentowe wśród konsumentów. W tym segmencie poprawa w ujęciu ilościowym wyniosła 2 proc. To więcej, niż w przypadku biznesowych modeli atramentowych i laserowych.

Średnia cena sprzedaży biznesowych drukarek atramentowych wzrosła jednak o 10 proc., a konsumenckich – spadła o 5 proc.

Dlatego w ujęciu wartościowym przychody z atramentowych maszyn biznesowych w II kw. br. zwiększyły się o 9 proc., a w przypadku konsumenckich spadły o 3 proc. – według danych z zachodnioeuropejskiej dystrybucji.
 
Co ciekawe, sprzedaż urządzeń konsumenckich, które cechuje niewielka prędkość druku (15 str./min lub mniej) stale rośnie. Stanowią one obecnie prawie 75 proc. sprzedaży konsumenckiej drukarek atramentowych w dystrybucji w zachodniej Europie, ponieważ ich ceny spadają.

Z drugiej strony, w przypadku atramentowych urządzeń biznesowych z najwyższej półki, w cenie powyżej 600 euro (ok. 2,6 tys. zł), odnotowano znaczny wzrost zbytu w ujęciu rok do roku, co m.in. przyczyniło się do większych obrotów w segmencie druku atramentowego.

Sprzedaż sprzętu laserowego spadła natomiast o 3 proc., ale był to wynik lepszy w stosunku do poprzednich kwartałów. Więcej chętnych było na modele A3 (+4 proc.). Jednak z uwagi na topniejące średnie ceny urządzeń laserowych, w ujęciu wartościowym ich sprzedaż zmniejszyła się o 7 proc.

 

Sprzedaż urządzeń drukujących w wybranych krajach (wzrost rok do roku)

Niemcy                    -5%
Francja                                   -1%
Wielka Brytania          2%
Włochy                                   14%
Hiszpania                                 -8%
Holandia                       -22%
Austria                         10%
Polska                        -7%

Źródło: Context, panel dystrybucyjny