W IV kw. 2016 r. sprzedaż monitorów biurkowych w polskiej dystrybucji poszła w dół o 14,6 proc. – według danych Contextu. Wynik jest kiepski w porównaniu z krajami zachodniej Europy (średnio 4 proc. na plusie). Np. w Niemczech odnotowano wzrost o 2,5 proc., a we Francji – o 12,5 proc. Na niewielkim minusie był rynek brytyjski.

Według danych firmy badawczej większa sprzedaż na zachodzie jest związana głównie z dwoma trendami. Otóż klienci biznesowi zamawiają więcej monitorów z dolnej półki, głównie 21,5-calowych o rozdzielczości Full HD. Z kolei konsumenci ruszyli na zakupy modeli high-endowych, np. z zakrzywionymi oraz cechującymi się wysoką rozdzielczością, jak WQHD i 4K. Są one używane głównie do grania.

Mimo większej sprzedaży ilościowej obroty na całym rynku były jednak podobne jak rok wcześniej, ze względu na większy udział tańszych modeli w rynku. Dobrą wiadomością jest natomiast kontynuacja wzrostu sprzedaży monitorów z najwyższej półki cenowej. W przypadku modeli gamingowych klienci w kanale dystrybucyjnym kupili o 138 proc. więcej urządzeń. Na zachodzie Europy przekroczyły one już 10 proc. udziału w rynku monitorów biurkowych. Prawie połowa z nich ma funkcję AMD FreeSync.

Wśród producentów numerem 1 w Europie Zachodniej w ujęciu ilościowym w IV kw. 2016 r. było HP (18 proc.), zwiększając sprzedaż poprzez dystrybutorów o 23 proc. rok do roku. W pierwszej trójce zmieścili się także Samsung i Acer (13 proc. i 9 proc.).

 

Sprzedaż monitorów w dystrybucji w wybranych krajach w IV kw. 2016 r.

Kraj

 

Wzrost sprzedaży w IV kw. 2016 r. rok do roku

Niemcy

 

2.5%

Wielka Brytania

 

-1.4%

Francja

 

12.5%

Włochy

 

10.1%

Hiszpania

 

8.6%

Polska

 

-14.6%

Holandia

 

0.2%

Szwecja

 

-3.5%

Szwajcaria

 

7.9%

Austria

 

-3.8%

Belgia

 

-0.7%

Dania

 

4.3%

Portugalia

 

6.8%

Irlandia

 

40.1%

Finlandia

 

18.8%

Norwegia

 

-16.7%

Źródło: Context