W ostatnich 3 miesiąca 2015 r. w kanale dystrybucyjnym w Polsce sprzedano o 5,7 proc. mniej tabletów niż w analogicznym okresie 2014 r. – według danych Contextu. Wynik jest jednak dużo lepszy niż w krajach zachodniej Europy, gdzie nasycenie rynku przejawia się już dwucyfrowymi spadkami – wyniosły one średnio 27,5 proc. w IV kw. 2015 r., co oznacza ok. 3,7 mln szt. sprzedanych przez dystrybutorów wobec ponad 5 mln szt. w IV kw. 2014 r. Kurczący się popyt szczególnie dotknął tablety z Androidem (-37,4 proc.), a w mniejszym stopniu iPady (-15,4 proc.) i urządzenia z Windows (-9,1 proc.).

Potężne spadki odnotowano na największym w Europie rynku niemieckim (-43,4 proc.), jak również w Hiszpanii (-31,3 proc.), Włoszech (-19,7 proc.) i Wielkiej Brytanii (-14,1 proc.).
 
Na zachodzie Europy nasila się natomiast trend popularności tabletów 2 w 1 (z dołączaną klawiaturą). Sprzedaż w tej kategorii poszła w górę w IV kw. ub.r. o 31,3 proc., do blisko 300 tys. szt. w IV kw. ub.r., głównie dzięki popytowi na rynku konsumenckim.  Za 3 zbytu odpowiadają trzy marki – Acer (29 proc. udziału), Asus (24 proc.) i HP (22 proc.). Do osobnej kategorii zaliczono konwertowalne notebooki. W ich przypadku zanotowano wzrost o 84,7 proc., co oznacza sprzedaż 246 tys. szt. Jest to m.in. związane z wyraźnym spadkiem cen – taki sprzęt kosztował średnio w IV kw. 546 euro wobec 645 euro rok wcześniej.

Jeżeli zaliczyć urządzenia 2 w 1 oraz konwertowalne laptopy do rynku notebooków, to ich udział wyniósł 11 proc., a w segmencie konsumenckim 15 proc. sprzedaży w zachodnioeuropejskiej dystrybucji – ustalił Context.

W IV kw. klienci kupili o 2,7 proc. więcej laptopów niż rok wcześniej, a w przypadku desktopów nastąpi 8,7-procentowy spadek.