Z danych Antal International wynika, że fachowcy i menedżerowie IT są najbardziej rozchwytywani na rynku pracy – średnio otrzymują 11 zaproszeń do udziału w rekrutacji, czyli niemal dwa razy więcej niż pozostałe grupy zawodowe (6 za wyjątkiem prawa i administracji). Aby ich pozyskać, pracodawcy muszą składać propozycje coraz bardziej atrakcyjne i przemyślane – zauważa firma rekrutacyjna.

Antal ustalił, że fachowcy od IT niespecjalnie kwapią się do zmiany pracodawcy. Według badania „Aktywność specjalistów i menedżerów na rynku pracy” 39 proc. specjalistów i menedżerów (wszystkich branż) poszukuje aktywnie pracy, a 46 proc. biernie (CV jest dostępne np. na portalach rekrutacyjnych). Wśród tych, którzy nie poszukują nowej posady, najwięcej jest ludzi z branży IT (21 proc.). Powód: są zadowoleni z obecnej pracy, poza tym nie muszą szukać nowej firmy, bo rekruterzy sami się do nich zgłaszają.

Największą grupę (54 proc.) skłania do pozostania w dotychczasowym przedsiębiorstwie atmosfera i relacje z ludźmi. Ale pieniądze są niemal równie ważne (52 proc.). Ponadto zdaniem sporej grupy i tak nie ma interesującej alternatywy na rynku – prawie co drugi badany narzeka na brak atrakcyjnych ofert pracy.

– Specjaliści i menedżerowie IT mają ciekawą i wysoko wynagradzaną pracę. Dlatego ich motywacja do zmiany miejsca zatrudnienia jest niska. Jedynie w sytuacji, kiedy brakuje im szkoleń i możliwości rozwoju kompetencji są skłonni rozejrzeć się za nowym zajęciem – komentuje Aleksandra Kujawa, menedżer Antal IT Services.

Zdaniem szefa Antal International, mimo deklaracji respondentów pieniądze są dla nich najważniejsze.

– Choć specjaliści i menedżerowie często deklarują brak satysfakcji z otrzymywanego wynagrodzenia, jest ono jednak na tyle wysokie, że to właśnie pieniądze są jednym z głównych czynników motywujących do pozostania w organizacji – komentuje Artur Skiba, dyrektor zarządzający Antal International i wiceprezes Stowarzyszenia Agencji Zatrudnienia – To dobra wiadomość dla pracodawców – świadczy o racjonalności fachowców i kierowników oraz o braku konieczności znacznego podnoszenia stawek. Jest to również wskazówka, że warto położyć większy nacisk na budowanie atmosfery w pracy, pomyśleć o spotkaniach integracyjnych i wspólnych aktywnościach budujących lepszą współpracę w organizacji.
 
Jakie elementy powinny znaleźć się w ofercie pracy, aby specjaliści i menedżerowie zdecydowali się ją rozważyć? Przede wszystkim wynagrodzenie musi być wyższe niż na dotychczasowej posadzie (74 proc.), najlepiej na umowę o pracę (69 proc.), choć Artur Skiba twierdzi, że umowa o pracę traci na znaczeniu w przypadku najbardziej obleganych ekspertów. – Coraz częściej decydują się na elastyczną formę zatrudnienia – mówi szef Antal International. Potencjalni kandydaci z branży oczekują od nowych pracodawców także jasno określonej ścieżki kariery (47 proc.).

Badanie przeprowadzono metodą CAWI w dniach 19.06-08.07.2013 r. Wzięło w nim udział 1157 respondentów z Polski, w tym 47 proc. to specjaliści, a 53 proc. menedżerowie.