Rosnąca konkurencja na rynku pracy utrudnia organizacjom przyciąganie specjalistów i zatrzymanie najlepszych, ale z drugiej strony niewielu stworzyło "wewnętrzny rynek pracy". A może on być dobrym sposobem na zwiększenie motywacji pracowników i załatanie luk kadrowych – zauważają analitycy Gartnera. Umożliwiając pracownikom zmianę pracy w ich organizacji można zwiększyć prawdopodobieństwo pozostania w firmie o 33 proc. – wynika z badania.

Według ustaleń Gartnera stworzenie wewnętrznego rynku pracy zwiększa zaangażowanie załogi o 27 proc. Ponadto ankietowani szefowie twierdzą, że osoby wyłonione w wewnętrznej rekrutacji pracują zwykle lepiej niż ci, co przyszli z zewnątrz, biorąc pod uwagę takie kryteria, jak frekwencja, współpraca i spełnienie oczekiwań. W sumie o 10 proc. mniej menedżerów żałuje decyzji zatrudnienia na konkretnych stanowiskach kogoś z wewnątrz firmy, w porównaniu do zewnętrznego kandydata.

Według danych Gartnera z 2017 r. 41 proc. pracowników, którzy opuścili swoją organizację, wskazało na brak na możliwości rozwoju przyszłej kariery jako powód nr 1. Mniej istotne okazały się pieniądze (36 proc.) i ocena zarządzania ludźmi (34 proc.).

Co więcej, jak wykazano, firmy często konkurują na rynku pracy o tych samych specjalistów. W 2017 r. 90 proc. firm z amerykańskiego indeksu S & P 100 rekrutowało fachowców w 37 tych samych rolach.

 

Co przeszkadza

Mimo wymienionych zalet wewnętrznych awansów i zmian stanowisk istnieją trzy podstawowe bariery w realizacji takiej strategii.

– niewiedza – większość pracowników nie ma pojęcia, jakie ma możliwości pracy we własnych organizacjach i czy one w ogóle istnieją. Tylko ponad jedna czwarta pytanych uważa, że ??ich firmy ułatwiają im znalezienie pracy odpowiadających ich zainteresowaniom.

– normy kulturowe – tylko 37 proc. menedżerów zachęca swoich podwładnych do szukania możliwości rozwoju wewnątrz firmy, a jedynie 21 proc. pracowników sądzi, że ??łatwo jest zmienić posadę u swojego obecnego pracodawcy.

– umiejętności – tylko 6 proc. szefów R&D oraz ponad jedna trzecia menedżerów jest zdania, że ??pracownicy w ich organizacjach mają umiejętności potrzebne do wykonywania nowych ról.

Gartner radzi, by firmy ułatwiały rozwój pracownikom, powierzając im np. zadania dopasowane do ich doświadczenia i zainteresowań. Warto również określić możliwości wewnętrznego awansu i sposoby jego osiągnięcia.