W tym roku światowa sprzedaż komputerów i tabletów spadnie o 2,1 proc.  wobec ub.r. – prognozuje Canalys. To najmniejszy dołek od 4 lat.

Ograniczenie spadków jest związane głównie z popytem ze strony klientów komercyjnych i migracją na system Windows 10. "Dostawcy mają teraz kilka opcji strategicznych dla osiągnięcia wzrostu" – twierdzi analityk firmy. Po pierwsze, kilku producentów koncentruje się na klientach, którzy wciąż pracują na sprzęcie z Windows 7 i do nich będą kierować zespoły sprzedażowe. Po drugie najwięksi gracze będą inwestować w usługi typu Device as a Service. Jak jednak zauważa firma badawcza, przejście z modelu transakcyjnego na kontraktowy jest dużym wyzwaniem operacyjnym dla klientów i partnerów dystrybucyjnych. To z kolei spowoduje, że DaaS nie stanie się głównym źródłem przychodów w najbliższym czasie. Po trzecie, niektóre marki zwiększają środki na rozwój platformy Chrome OS (poza USA, gdzie jest najbardziej popularna), ze szczególnym uwzględnieniem sektora edukacji.

Canalys odnotowuje również stabilizację cyklu wymiany sprzętu na rynku konsumenckim. Tutaj producenci skupili się na szybko rozwijających się kategoriach, takich jak komputery dla graczy, chromebooki i 2 w 1.

Jednak popyt konsumencki pozostanie niski – ocenia analityk. W związku z utrzymującym się dużym popytem na podzespoły, takie jak DRAM, będą szły w górę ceny sprzętu, aczkolwiek popularność e-sportu powinna zwiększać zainteresowanie drogimi PC także młodych użytkowników. Na rynku konsumenckim większe szanse niż w sektorze B2B mają również marki spoza wąskiego grona potentatów. Canalys wskazuje w tym kontekście Huawei i Xiaomi, jednak te firmy nie mają jeszcze szerokiej oferty PC ani wielu partnerów, aby sprawić kłopoty liderom.

Według prognozy w br. sprzedaż tabletów spadnie o 3 proc. Tego rodzaju urządzenia będą tracić znaczenie na rynku konsumenckim, z uwagi na popularność smartfonów, jednak analitycy odnotowują więcej zastosowań tych typowo konsumenckich niegdyś urządzeń na rynku komercyjnym.

Otóż mobilność i niewielki rozmiar tańszych tabletów sprawia, że są one interesującą propozycją dla użytkowników w takich branżach jak edukacja, opieka zdrowotna i handel detaliczny. Często są wykorzystywane w zasadzie dla jednej aplikacji lub określonej funkcji, np. w punkcie sprzedaży.

Resellerzy obsługujący klientów biznesowych oferują także sprzęt 2 w 1, ale w porównaniu ze sprzedażą klasycznych komputerów nie jest to wielki biznes. Ograniczeniem dla użytkowników w przedsiębiorstwach jest np. niewielka liczba portów, problem z kompatybilnością z urządzeniami peryferyjnymi oraz z zarządzaniem, jeżeli w grę wchodzą różne systemy operacyjne.