W IV kw. 2017 r. dostawy urządzeń 2 w 1 z odłączaną klawiaturą (mogą działać tak jak laptop albo klasyczny tablet) wzrosły o 10,3 proc. wobec poprzedniego roku, do 6,5 mln szt. – według danych IDC. Ta kategoria urządzeń stanowi wciąż jasny punkt na spadającym rynku tabletów i PC (2 w 1 są przypisywane do jednej albo drugiej kategorii urządzeń). W całym 2017 r. wzrost był skromny (+1,6 proc.), ale nastąpił spadkach w 2016 r. (-24 proc.). Niewielki plus jest związany z cyklem wprowadzania urządzeń na rynek. Zabrakło nowych modeli z wyższych półek, dlatego część klientów czeka na odświeżenie asortymentu przez producentów.

Dotychczas na popyt na 2 w 1 wpływały przede wszystkim Microsoft i Apple. Jednak zdaniem analityków sukces tej kategorii zależy od chęci innych producentów PC do rozwoju tych produktów, jak również przekonania konsumentów, że 2 w 1 z odpinaną klawiaturą (detachables) są bardziej atrakcyjne niż konwertowalne laptopy, z klawiaturą zamontowaną na stałe, ale np. obracającą się o 360 st.

Zdaniem analityków w 2018 r. dobra koniunktura na rynku "detachables" powinna się utrzymać, m.in. dzięki wprowadzeniu do sprzedaży tzw. always-connected PC, czyli urządzeń z Windows na platformie ARM. Pierwszej fali takiego sprzętu można spodziewać się na rynku w II kw. br.