W ciągu pierwszych 6 tygodni IV kw. 2017 r. sprzedaż monitorów na polskim rynku zwiększyła się o 20,1 proc. wobec analogicznego okresu 2016 r. – według Contextu. Są to dane w ujęciu wartościowym, pochodzące od dystrybutorów współpracujących z firmą badawczą. Co ciekawe, na naszym rynku bilans jest lepszy niż średnia dla zachodniej Europy (+12 proc., co przekłada się na 374 mln euro przychodów). Czyli pozytywny trend widać na całym kontynencie.

Drugi kwartał z rzędu monitory konsumenckie notują lepszy wynik niż biznesowe. W przypadku tych pierwszych wzrost sprzedaży wyniósł w ujęciu ilościowym 9 proc., a wartościowo – 19 proc. Dla modeli biznesowych było to odpowiednio około zera oraz +6 proc. Przychody dostawców zwiększają głównie urządzenia konsumenckie z segmentu high-end. Ich średnia cena na zachodzie Europy wzrosła o 9 proc. rok do roku. Przychody z urządzeń w cenie ponad 300 euro (ok. 1250 zł) poszły w górę aż o 42 proc. w porównaniu z analogicznym okresem ub.r.

– Wśród najważniejszych czynników dużego wzrostu obrotów w IV kw. jest większy udział najbardziej wydajnych urządzeń w asortymencie produktów – komentuje Dominika Koncewicz, starszy analityk Contextu. Wymienia monitory gamingowe i coraz większą ilość modeli z wyższych półek cenowych, jak 49-calowe urządzenia ultrawide. Do poprawy wyników przyczyniła się także sprzedaż z dystrybucji do retailerów przed “czarnym piątkiem” (24 listopada).

 

Sprzedaż monitorów do PC w wybranych krajach

 

 

Kraj

Wzrost w IV kw. br. rok do roku*

Niemcy

15,3%

Wielka Brytania

22,8%

Francja

2,2%

Włochy

-0,2%

Hiszpania

2,2%

Polska

20,1%

Szwajcaria

6,7%

Holandia

1,7%

Szwecja

1,1%

Turcja

-5,6%

Austria

13,6%

Belgia

-7,8%

Finlandia

22,9%

Dania

-4,7%

Norwegia

62,7%

Portugalia

24,2%

Irlandia

13,2%


* W ujęciu wartościowym w ciągu pierwszych 6 tygodni IV kw. br.

Źródło: Context