W ciągu minionego roku 42 proc. internautów robiących zakupy online kupiło telefony, smartfony, tablety albo akcesoria GSM, a 34 proc. – sprzęt komputerowy, 22 proc. – oprogramowanie komputerowe – według raportu "E-commerce w Polsce 2020. Gemius dla e-Commerce Polska". Pytano o 12 miesięcy poprzedzających badanie (marzec 2020 r.). Odsetek nabywców wymienionych kategorii elektroniki online jest podobny jak w raporcie z ub.r.

Natomiast jeśli chodzi o plany zakupowe na najbliższy rok, to 29 proc. respondentów zamierza kupić online sprzęt komputerowy. Należy do pierwszej trójki produktów w tym rankingu. Oprogramowanie planuje nabyć w sieci 25 proc., a urządzenia mobilne – 24 proc. – według deklaracji pytanych.

Poza krajem elektronikę zamawia również niemała grupa konsumentów. Internauci pytani tylko o zakupy na zagranicznych serwisach, na 6 miejscu wymienili sprzęt mobilny – telefony, smartfony, tablety albo akcesoria GSM (24 proc.). Następne pod względem popularności są gry komputerowe (19 proc.) i sprzęt komputerowy (15 proc.).

 

ROPO w zakupach elektroniki

Spośród respondentów 43 proc. przyznało, że "zawsze lub często" stosuje efekt ROPO, kupując sprzęt mobilny, czyli poszukuje informacji w serwisach internetowych o produktach, ale nabywa urządzenia w zwykłych sklepach. W przypadku sprzętu komputerowego ten odsetek wynosi 39 proc.  

Częstsza jest jednak odwrotna sytuacja, tzn. klient idzie do tradycyjnego sklepu po informację o sprzęcie, a potem kupuje go w internecie. Dla tzw. odwróconego ROPO dla urządzeń mobilnych było 44 proc. wskazań, a dla sprzętu komputerowego – 36 proc.

Średnie półroczne wydatki na smartfony i tablety według deklaracji badanych to 793 zł .