Superbrands wyróżnia marki w dwóch kategoriach – konsumenckiej i biznesowej. W przypadku tej pierwszej oceniano ponad 2,3 tys. marek, wyłonionych według organizatorów w wyniku niezależnych badań, danych o sprzedaży, wielkości budżetów reklamowych przez zespół Superbrands oraz analityków z ARC Rynek i Opinia (do certyfikacji firmy nie mogą zgłaszać się same). Laureatów wskazano na podstawie badania internetowego, przeprowadzonego wśród 15 tys. konsumentów oraz w oparciu o oceny 40 ekspertów branżowych. Sprawdzano znajomość marki (w skali od 0 do 100), skłonność do jej polecenia (0 – 100) oraz (po raz pierwszy) kapitał marki. Dane zostały przełożone na wyrażany liczbowo indeks siły marki, na który składa się konsumencki wskaźnik polecenia oraz wskaźnik wizerunku marki, ustalony przez ekspertów.

Najsilniejsze marki związane z IT obecne na polskim rynku – Superbrands 2015/16 – ranking konsumencki
1. Google – 183,8 (indeks siły marki)
5. Samsung – 174,9
7. Allegro – 170,4
14. Facebook – 167,4
17. Apple – 166,6

Generalnie średnie oceny dotyczące polecenia marki spadły, to oznacza, że konsumenci więcej od nich wymagają. Samsung jest jedną z 4 marek z pierwszej dwudziestki, które poprawiły wynik. Pierwsze trzy miejsca zajęły te same firmy, co w ubiegłym roku – Google, Lego i YouTube. Do Top 20 wszedł Apple.

Laureaci Superbrands 2015/2016 – marki konsumenckie

Elektronika konsumencka i AGD/komputery i akcesoria (kolejność alfabetyczna)
Apple
Asus
Canon
Dell
HP
Intel
Lenovo
Philips
Samsung
Sony

Elektronika konsumencka i AGD/oprogramowanie (kolejność alfabetyczna)
Android
Microsoft
Windows


W przypadku marek biznesowych proces certyfikacji przebiega inaczej. Mianowicie najpierw powstaje początkowa lista, w oparciu o rankingi obrotów, bazę spółek na GPW oraz ubiegłoroczne nominacje Rady Marek Business Superbrands (eksperci z różnych branż). Spośród ponad 700 wskazanych w ten sposób firm menedżerowie średniego i wyższego szczebla wskazali swoje typy, biorąc pod uwagę m.in. pozycję rynkową marki w Polsce oraz jakość produktów i usług. Wyłonione brandy są następnie weryfikowane przez Radę Marek Business Superbrands, która ocenia dodatkowo jakość brandingu. W sumie na indeks siły marki i jej pozycję składają się jakość brandingu (30 proc.), pozycja rynkowa (20 proc.), jakość produktów i usług (20 proc.), jakość relacji B2B (10 proc.), innowacyjność (10 proc.) oraz CSR (10 proc.). Laureatami zostają brandy, które uzyskały ponad 70 pkt.

Laureaci Superbrands 2015/2016 – marki biznesowe

Nowe technologie, IT/marki B2B (kolejność alfabetyczna)

ABC Data
Atende
Cisco
Comarch
IBM
Midas
Oracle
SAP
Siemens

Nowe technologie, IT/marki korporacji (kolejność alfabetyczna)

Cyfrowy Polsat
Dell
HP
ITI Neovision
Microsoft
Orange
P4
T-Mobile