Coraz więcej organizacji będzie korzystać z zewnętrznych zasobów IT, zamiast inwestować w zasoby on-premises – według prognozy Deloitte zaprezentowanej w „Deloitte TMT Predictions 2017”. 

W 2016 r. IT as a Service wygenerowała ok. 1/4 obrotów w globalnych wydatkach IT – 361 mld dol. wobec 1,406 bln dol. na całym rynku. W 2018 r. według prognozy przychody z IT jako usługi osiągną już 1/3 światowej sprzedaży IT – 547 mln dol. wobec 1,552 mld dol. Deloitte nie ma analogicznych wyliczeń dla polskiego rynku. Pod pojęciem ITaaS kryją się przede wszystkim usługi oferowane online, typu przetwarzanie danych, jak również outsourcing, np. zarządzania infrastrukturą czy tworzenia oprogramowania, ponadto w grę wchodzi także wynajem specjalistów IT czy sprzętu.

Zgodnie z analizą Deloitte rozwojowi ITaaS będzie sprzyjać konieczność szybkiego reagowania firm na zmiany na rynku, czemu nie sprzyjają długie wdrożenia infrastruktury on premise. Kluczowe znaczenie ma również skalowalność i elastyczność rozwiązań usługowych. Trend rosnącego znaczenia usług widać także wewnątrz międzynarodowych organizacji, które tworzą własne centra do zdalnej obsługi wielu lokalnych jednostek.

W ocenie Deloitte trend ITaaS jest szansą dla Polski i polskich firm. Analitycy wskazują na globalne centra usług, których liczba w naszym kraju szybko rośnie, jak również na wynajem kadr i usługi centrów danych. Raport firmy stwierdza, że jest coraz więcej start-upów z ofertą w modelu usługowym. Ocenia, że zjawisko ITaaS stanowi szansę dla polskich przedsiębiorców na światowym rynku. Wskazuje na takie obszary jak rozwiązania do marketingu online, obsługi sprzedaży czy zarządzania obiektami sportowymi – tego typu usługi polskie firmy już sprzedają za granicą. 

„Szybki wzrost rynku i popularyzacja modelu IT as a Service to szansa dla nowych polskich firm na wejście na ten rynek” – stwierdza Deloitte. Wskazuje na MŚP jako użytkowników, ponieważ dla mniejszych przedsiębiorstw formuła usługowa oznacza dużą dostępność narzędzi informatycznych bez konieczności dużych inwestycji. Do rozwoju działki usługowej w polskich firmach IT niezbędne są jednak wykształcone kadry informatyczne, natomiast branża w kraju (i na świecie) cierpi na pogłębiający się niedobór fachowców. Dlatego do rozwoju sektora konieczne są decyzje polityków. „Polski rząd powinien zwiększyć inwestycje w edukację na kierunkach technologicznych” – podsumowuje Deloitte.

Według GUS organizacje na zachodzie Europy płacą coraz więcej za usługi ICT polskich firm. Wartość eksportu wzrosła z 13,4 mld zł w 2015 r. do 16,6 mld zł w 2016 r. Blisko jedna piąta dostawców z tego segmentu sprzedawała za granicą.