W ub.r. największym beneficjentem wzrostu okazały się tablety z Androidem. Ich sprzedaż wzrósł poszła w górę o 127 proc. Sześć na dziesięć wszystkich zakupionych urządzeń działało z tym systemem (62 proc.). Spadł udział iPadów. W 2013 r. stanowiły one 36 proc. sprzedawanych tabletów.

Globalny wzrost popytu na tablety napędzają nowe modele, tańsze i wyposażone w mniejsze ekrany. Popularność urządzeń mobilnych widać na przykładzie pobrań aplikacji. W jednym z poprzednich raportów Gartner szacował, że w 2013 r. na całym świecie ściągnięto ich 102 mld.

– Popularność tego typu produktów odzwierciedla główny trend, jakim jest dynamiczny rozwój rynku aplikacji w skali globalnej. Według Gartnera wydatki firm na oprogramowanie wyniosą w 2014 r. 320 mld dol. – mówi Tomasz Kaczyński, Business Development Manager w Capgemini Polska.

 Większość (91 proc.) pobrań aplikacji obejmuje darmowe pozycje. Z tego powodu na rynku mobilnym kształtuje się nowa sytuacja. W segmencie konsumenckim głównym źródłem zarobku staje się nie aplikacja, lecz jej przydatność w promocji innych produktów – np. w grach. Jednak z drugiej strony powstają też rozwiązania na urządzenia mobilne, przeznaczone do realizacji procesów biznesowych – zwłaszcza na tabletach.

– Przybywa aplikacji na tablety i smartfony, które są przeznaczone do zarządzania relacjami i obsługą klienta. Dostawcy tego typu narzędzi wciąż jednak mierzą się ze pewnymi wyzwaniami, które są związane np. z przejrzystością i przystępnością raportów CRM-owych dostępnych na urządzeniach mobilnych – tłumaczy Michał Grabarz, Dyrektor ds. Usług IT w Infosys BPO Europe.

Aplikacje tego typu powstają np. na rynku finansów i bankowości. Jak przekonuje Przemysław Berendt, Globalny Wiceprezes Luxoft ds. Marketingu, w ich wykorzystaniu szczególnie gustują zamożni klienci bankowości prywatnej, korzystający zazwyczaj z tabletów z systemem iOS.
 
Według informacji przytaczanych przez firmę konsultingową Linkleaders wzrost popularności tabletów i innych rozwiązań mobilnych tworzy nowe miejsca pracy w Unii Europejskiej – do 2018 r. tylko same aplikacje mają wygenerować 5 mln stanowisk. Według Komisji Europejskiej dziś wspólnotowy rynek aplikacji zatrudnia ok. 1,8 mln osób, w tym 1 mln deweloperów oraz 800 tys. pracowników m.in. działów marketingu. Przychody sektora w 2014 r. w UE mają wynieść 17,5 mld euro. Według prognoz KE, liczba pracowników dostarczających usług mobilnych wzrośnie do 2018 r. do poziomu 4,8 mln, a przychody sięgną 63 mld euro.