W I kw. 2017 r. dostawy tabletów na światowy rynek zmniejszyły się o 8,5 proc. wobec I kw. 2016 r., do 36,2 mln szt. – ustaliło IDC. Po boomie na tablety w latach 2010 – 2013 klienci są mniej chętni do wymiany urządzeń, na co wpływa niewiele innowacji w nowych modelach oraz popularność smartfonów.

W ocenie analityków na przyszłość całego rynku PC w dłuższym terminie wpłynie rozstrzygnięcie, który rodzaj urządzeń przyjmie się na rynku: urządzenia 2 w 1 z odłączaną klawiaturą (detachables, które IDC zalicza do tabletów) czy też laptopy konwertowalne (z klawiaturą przymocowaną na stałe, którą można obracać i skręcać tak, że urządzenia da się używać tak jak tablet). Według IDC te produkty konkurowały ze sobą, ale wzrost sprzedaży urządzeń konwertowalnych ostatnio spowolnił.

Niedawne badanie IDC przeprowadzone w USA wskazuje, że użytkownicy detachables nieco lepiej oceniali swój sprzęt niż właściciele konwertowalnych laptopów, jednak respondenci w obu grupach byli bardziej skłonni polecić konwertowalne modele niż tablety z odpinaną klawiaturą.

IDC prognozuje, że sprzedaż "detachables" nadal będzie wyższa niż laptopów konwertowalnych, ale zainteresowanie klientów przenosi się na te ostatnie.

Natomiast wśród dostawców tabletów producenci, którzy zwiększają w portfolio udział urządzeń 2 w 1, jak Samsung, Huawei i Lenovo, notują lepsze wyniki niż średnia na rynku.

 

 

Dostawy tabletów na świecie w I kw. 2017 r. (dane wstępne)

Producent

Dostawy w I kw. 2017 r. (mln szt.)

Udział w rynku w I kw. 2017 r.

Dostawy w I kw. 2016 r. (mln szt.)

Udział w rynku w I kw. 2016 r.

Wzrost rok do roku

1. Apple

8,9

24,6%

10,3

25,9%

-13,0%

2. Samsung

6,0

16,5%

6,0

15,2%

-1,1%

3. Huawei

2,7

7,4%

2,0

5,1%

31,7%

4. Amazon

2,2

6,0%

2,2

5,6%

-1,8%

5. Lenovo

2,1

5,7%

2,2

5,5%

-3,8%

Inni

14,4

39,8%

16,9

42,7%

-14,7%

Razem

36,2

100,0%

39,6

100,0%

-8.5%

Źródło: IDC