Dołek odnotowany w minionym kwartale jest w dużej mierze konsekwencją kryzysu w Rosji i na Ukrainie oraz drogiego dolara, ale według IDC zwiększa się także nasycenie rynku w regionie. Skutkiem jest wydłużenie cyklu wymiany urządzeń. Zdaniem analityka są jednak segmenty, w których sprzedaż może rosnąć: modele 2 w 1 (z dołączaną klawiaturą), tablety z modemem 4G/LTE, urządzenia z większą pamięcią oraz cechujące się długim czasem pracy na baterii. Według IDC tablety umożliwiające połączenia w sieci komórkowej zwiększają przychody producentów i operatorów. Ponadto zarówno 2 w 1 jak i klasyczne tablety mogą znaleźć zastosowanie w firmach.

Liderem sprzedaży w regionie pozostał Samsung, mimo spadku o ponad 10 proc. (rok do roku). Spośród liderów tylko Lenovo osiągnęło wzrost (20,9 proc.), dzięki konkurencyjnym cenom i wysokiej jakości swoich produktów. Ponad 50-procentowy spadek odnotowało Prestigio, jednak poszerzając ofertę urządzeń z Windowsem częściowo zrekompensowało sobie w ten sposób spadek marż na sprzedaży modeli z Androidem.

 

Sprzedaż tabletów i urządzeń 2 w 1 w regionie CEE w I kw. br.  (tys. szt.)

 Producent

Dostawy w I kw. 2015 r.

Udział w rynku w I kw. 2015 r.

Dostawy w I kw. 2014 r.

Udział w rynku w I kw. 2014 r.

Wzrost
rok do roku

 Samsung

570

20,8%

639

18,6%

-10,8%

 Lenovo

359

13,1%

297

8,6%

20,9%

 Apple

158

5,7%

425

12,3%

-62,9%

 Asus

155

5,7%

360

10,4%

-57,0%

 Prestigio

81

3,0%

192

5,6%

-57,9%

 Inni

1 421

51,8%

1 529

44,4%

-7,1%

 Razem

2 774

100,00%

3 442

100,00%

-20,29%

 

Źródło: IDC