KPMG opracowało ranking 100 marek najwyżej cenionych przez polskich klientów. Wśród nich dobre noty uzyskały firmy z sektora, e-commerce, handlu elektroniką oraz IT.


Top 100 marek w Polsce (miejsca firm związanych z IT i handlem elektroniką)

5. Allegro
7. Samsung
15. eMAG
17. iSpot
44. OleOle!
76. Komputronik
77. RTV Euro AGD
83. Neonet

Źródło: KPMG, raport "[Cyfrowy] klient nasz pan"


Zestawienie przygotowano w oparciu o oceny konsumentów w badaniu przeprowadzonym w II kw. 2018 r. metodą CAWI. Wzięło w nim udział ponad 5 tys. osób. Według KPMG była to reprezentatywna próba dla mieszkańców Polski w wieku powyżej 16 lat. Podstawą porównania marek jest indeks CEE (Customer Experience Excellence). Na topie znalazły się przedsiębiorstwa, które zdaniem pytanych oferują najlepsze "doświadczenie klienckie". Według KPMG największy wpływ na oceny konsumentów mają wiarygodność firmy i personalizacja oferty.

Ranking obejmuje marki świadczące usługi lub prowadzące sprzedaż dla klientów detalicznych w Polsce. Numerem 1 okazała się Ziaja. W sumie sprawdzono 200 marek z 9 sektorów.

Jak zauważa KPMG, od cyfryzacji nie ma odwrotu, a w miarę jej rozwoju konsumenci będą coraz bardziej wymagający wobec dostawców. Dlatego poprawa "doświadczenia klientów", powinna być jednym z priorytetów cyfryzacji. Będzie ona pomocna zwłaszcza w zakresie personalizacji jak i minimalizacji czasu oraz wysiłku, jaki klienci muszą włożyć w proces zakupowy (istotne jest uproszczenie procesu sprzedaży, obsługi, nawiązania kontaktu).