Trendy na polskim rynku dystrybucji
Polscy dystrybutorzy zanotowali w III kw. niewielki spadek obrotów. Smartfony wciąż są na topie, desktopy wracają do gry – według danych GTDC.
Przychody polskich dystrybutorów w III kw. 2017 r. zmniejszyły się o 0,4 proc. w porównaniu do analogicznego okresu 2016 r. Natomiast w pierwszych 9 miesiącach br. wrosły łącznie o 1,2 proc. – podaje GTDC, organizacja zrzeszająca czołowych dystrybutorów IT na świecie, bazując na danych Contextu. Wynik polskich firm jest wyraźnie niższy niż średnia europejska. Łączny przychód netto ze sprzedaży europejskich dystrybutorów IT i elektroniki użytkowej wzrósł w III kw. 2017 r. o 3,7 proc., a po 9 miesiącach br. – o 4,1 proc.
W minionym kwartale największy wzrost sprzedaży na polskim rynku dystrybucji (16,6 proc.) zanotował segment telekomunikacyjny, w tym smartfony i akcesoria. Dużym zainteresowaniem cieszyły się także telewizory i monitory (12,9 proc.).
Spory wzrost (10,5 proc.) osiągnęły komputery stacjonarne (w sprzedaży detalicznej i sektorze publicznym). Natomiast w przypadku notebooków nastąpił spadek o 6,6 proc. wobec ub.r.
Zwiększyły się obroty dystrybutorów na oprogramowaniu (o 4,2 proc.). Największy spadek nastąpił natomiast w segmencie tabletów oraz AV i akcesoriów (odpowiednio o 25,7 proc. i 24,1 proc.).
Z kolei w skali całego europejskiego rynku dystrybucji w III kw. br. największym zainteresowaniem konsumentów cieszyły się notebooki (wzrost o 9,8 proc. w porównaniu z analogicznym okresem ub.r.), komputery stacjonarne (7,4 proc.), tablety (6 proc.) oraz telewizory i monitory (5,9 proc.). Czyli w przypadku niektórych produktów trend jest zupełnie inny niż w Polsce.
Trendy sprzedażowe na polskim rynku dystrybucji IT komentują najwięksi gracze
Ze wzrostu sprzedaży w segmencie komputerów stacjonarnych, będącego m.in. wynikiem poprawy sytuacji w sektorze publicznym, powinno cieszyć się AB. Tego m.in. oczekiwała w 2017 r. grupa, która zarządza największą w regionie (16,5 tys.) siecią partnerów handlowych.
– W III kw. br. osiągnęliśmy większy wzrost sprzedaży niż średnia na całym rynku m.in. w kategorii komputerów stacjonarnych. Na dodatni wynik pozytywnie wpłynął szybko rosnący segment komputerów gamingowych. Ponadto grupa AB zanotowała wysokie wzrosty sprzedaży oprogramowania w modelu CSP. Ubiegły kwartał był dla nas bardzo dobry również w kategorii telewizorów i monitorów wielkoformatowych (Large Format Displays). Jest to efektem rozwoju naszego działu digital signage – komentuje Andrzej Przybyło, prezes AB.
Dobre zakończenie roku przewiduje ABC Data, która zakłada osiągnięcie blisko 4,5 mld zł przychodów ze sprzedaży w 2017 r. Aktualnie firma współpracuje z 13 tys. resellerów, oferując produkty i usługi blisko 1 tys. marek.
– Od dłuższego czasu obserwujemy rosnącą sprzedaż komponentów, komputerów stacjonarnych i urządzeń peryferyjnych. Już w ubiegłym roku postawiliśmy na dynamiczny rozwój obszaru mobile, dzięki czemu stale zwiększa się sprzedaż smartfonów, szczególnie naszych kluczowych producentów – Huawei oraz Xiaomi. Z kwartału na kwartał rosną także przychody generowane na produktach Apple u czołowego dystrybutora produktów tej marki w Polsce, czyli naszej spółki zależnej iSource – komentuje Ilona Weiss, prezes ABC Daty.
Podobne aktualności
AB wypłaci blisko 32 mln zł dywidendy
Spółka może rozpocząć skup akcji własnych o wartości do 100 mln zł.
AB dystrybutorem produktów Honor
Wrocławska firma jest odpowiedzialna za dostarczanie produktów chińskiej marki do kanału retail.
AB dystrybutorem CyberPower
„Zależy nam na zwiększeniu dostępności produktów dla partnerów” - zapewnia menedżer producenta.