Przychody polskich dystrybutorów w III kw. 2017 r. zmniejszyły się o 0,4 proc. w porównaniu do analogicznego okresu 2016 r. Natomiast w pierwszych 9 miesiącach br. wrosły łącznie o 1,2 proc. – podaje GTDC, organizacja zrzeszająca czołowych dystrybutorów IT na świecie, bazując na danych Contextu. Wynik polskich firm jest wyraźnie niższy niż średnia europejska. Łączny przychód netto ze sprzedaży europejskich dystrybutorów IT i elektroniki użytkowej wzrósł w III kw. 2017 r. o 3,7 proc., a po 9 miesiącach br. – o 4,1 proc.  

W minionym kwartale największy wzrost sprzedaży na polskim rynku dystrybucji (16,6 proc.) zanotował segment telekomunikacyjny, w tym smartfony i akcesoria. Dużym zainteresowaniem cieszyły się także telewizory i monitory (12,9 proc.).

Spory wzrost (10,5 proc.) osiągnęły komputery stacjonarne (w sprzedaży detalicznej i sektorze publicznym). Natomiast w przypadku notebooków nastąpił spadek o 6,6 proc. wobec ub.r.

Zwiększyły się obroty dystrybutorów na oprogramowaniu (o 4,2 proc.). Największy spadek nastąpił natomiast w segmencie tabletów oraz AV i akcesoriów (odpowiednio o 25,7 proc. i 24,1 proc.).

Z kolei w skali całego europejskiego rynku dystrybucji w III kw. br. największym zainteresowaniem konsumentów cieszyły się notebooki (wzrost o 9,8 proc. w porównaniu z analogicznym okresem ub.r.), komputery stacjonarne (7,4 proc.), tablety (6 proc.) oraz telewizory i monitory (5,9 proc.). Czyli w przypadku niektórych produktów trend jest zupełnie inny niż w Polsce.

 

Trendy sprzedażowe na polskim rynku dystrybucji IT komentują najwięksi gracze

Ze wzrostu sprzedaży w segmencie komputerów stacjonarnych, będącego m.in. wynikiem poprawy sytuacji w sektorze publicznym, powinno cieszyć się AB. Tego m.in. oczekiwała w 2017 r. grupa, która zarządza największą w regionie (16,5 tys.) siecią partnerów handlowych.   

– W III kw. br. osiągnęliśmy większy wzrost sprzedaży niż średnia na całym rynku m.in. w kategorii komputerów stacjonarnych. Na dodatni wynik pozytywnie wpłynął szybko rosnący segment komputerów gamingowych. Ponadto grupa AB zanotowała wysokie wzrosty sprzedaży oprogramowania w modelu CSP. Ubiegły kwartał był dla nas bardzo dobry również w kategorii telewizorów i monitorów wielkoformatowych (Large Format Displays). Jest to efektem rozwoju naszego działu digital signage – komentuje Andrzej Przybyło, prezes AB.

Dobre zakończenie roku przewiduje ABC Data, która zakłada osiągnięcie blisko 4,5 mld zł przychodów ze sprzedaży w 2017 r. Aktualnie firma współpracuje z 13 tys. resellerów, oferując produkty i usługi blisko 1 tys. marek.   

– Od dłuższego czasu obserwujemy rosnącą sprzedaż komponentów, komputerów stacjonarnych i urządzeń peryferyjnych. Już w ubiegłym roku postawiliśmy na dynamiczny rozwój obszaru mobile, dzięki czemu stale zwiększa się sprzedaż smartfonów, szczególnie naszych kluczowych producentów – Huawei oraz Xiaomi. Z kwartału na kwartał rosną także przychody generowane na produktach Apple u czołowego dystrybutora produktów tej marki w Polsce, czyli naszej spółki zależnej iSource – komentuje Ilona Weiss, prezes ABC Daty.