Celem zmian jest pobudzenie e-handlu poprzez likwidację jednej z istotnych barier, powstrzymujących konsumentów przed zakupami internetowymi w innym kraju. Obecnie z takiej możliwości korzysta 15 proc. obywateli UE – dużo mniej niż w przypadku lokalnego e-handlu. Komisja Europejska zamierza zmniejszyć ceny przesyłek nadawanych pomiędzy różnymi krajami UE, tak aby były one tańsze niż obecnie. Raport KE zwraca uwagę, że koszty paczek wysyłanych za granicę są nieproporcjonalnie wysokie w stosunku do stawek krajowych w państwach Unii. Przekraczają je kilkukrotnie. Zdaniem komisji nie jest to uzasadnione kosztami.

W II kw. 2016 r. Bruksela zamierza przedstawić propozycje przepisów, regulujących rynek przesyłek w UE. Mają one doprowadzić do tego, by klient e-sklepu płacił za dostawę podobną stawkę, niezależnie od tego, w jakim kraju kupuje towar. Prawdopodobnie nie będzie jednak ustalanych urzędowo maksymalnych stawek, ceny mają spaść np. dzięki większej przejrzystości ofert. Dla polskich firm i konsumentów taka regulacja, o ile okaże się skuteczna, może znacznie zwiększyć atrakcyjność zakupów w zagranicznych sklepach internetowych, które tym samym będą większą konkurencją dla krajowych przedsiębiorców. Z drugiej strony klienci spoza Polski mogą być bardziej zainteresowani zakupami w krajowych e-sklepach. Zmiana ma rozruszać transgraniczny e-handel i przynieść dodatkowe miliardy unijnej gospodarce. Rocznie kupujący mają zaoszczędzić na przesyłkach 11 mld euro.