"Tajemniczy klienci" UOKiK sprawdzili sklepy sieci Komputronik, Media Markt, Mediaexpert, Neonet i RTV Euro AGD. Kontrole miały miejsce w 16 lokalizacjach w Warszawie, Łodzi, Krakowie, Wrocławiu, Poznaniu, Gdańsku, Lublinie i Bydgoszczy w okresie przedświątecznym 2018 r. Była to jak dotąd największa tego typu akcja w kraju – ujawnił urząd.

Ludzie UOKiK udając zwykłych konsumentów sprawdzali informacje, które sprzedawcy przekazują podczas zakupu telefonu, komputera, telewizora. Celem była weryfikacja, czy klient zostaje poinformowany o prawie do złożenia reklamacji z tytułu rękojmi i czy sprzedający odróżniają ją od gwarancji. 

Np. tajemniczy klienci mieli za zadanie dowiedzieć się, czy sklepy odmawiały przyjęcia reklamacji i odsyłały nabywcę do producenta, albo czy uzależniały jej przyjęcie od tego, czy ktoś miał paragon.
 
Pytali również o tzw. dodatkowe ubezpieczenie sprzętu. Mieli wybadać, jak obsługa o nim informowała oraz czy wymagała zakupu takiej usługi.

UOKiK uzasadnia, że sklepy oferują tzw. „przedłużoną gwarancję”, która w rzeczywistości jest dodatkowo płatnym ubezpieczeniem. Często w jego warunkach znajduje się wiele wyjątków, które powodują, że nie zapewniają pełnej ochrony sprzętu, pomimo wcześniejszych zapewnień sprzedawcy – twierdzi urząd.

 

UOKiK: prowadzimy postępowanie wyjaśniające

UOKiK podał, że obecnie prowadzi postępowanie wyjaśniające, analizując zgromadzone przez tajemniczych klientów informacje.

– Bez tajemniczego klienta bardzo trudno byłoby nam udowodnić, że przedsiębiorca wprowadza w błąd – komentuje Piotr Adamczewski, dyrektor delegatury UOKiK w Bydgoszczy. Całe wydarzenie z udziałem kontrolerów pod przykrywką może być nagrywane (zarówno obraz, jak i dźwięk). 

 – Nie stosujemy prowokacji. Nie kupujemy produktów, ani nie zawieramy umów – zapewnia Marek Niechciał, prezes UOKiK. Zgodnie z zasadami na koniec wizyty pracownik UOKiK ujawnia się: pokazuje w sklepie legitymację służbową, doręcza upoważnienie do przeprowadzenia kontroli i zgodę sądu.

Pozwolenie na akcję z udziałem tajemniczych klientów musi każdorazowo wyrazić sąd ochrony konkurencji i konsumentów. UOKiK może korzystać z tej formy kontroli od 2016 r.