W II poł. 2017 r. światowe przychody z usług informatycznych i biznesowych wyniosły 502 mld dol., o 3,6 proc. więcej rok do roku. W całym roku sięgnęły 1 bln dol. (+4 proc.) – ustaliło IDC.

Usługi zorientowane na projekty (+5 proc., 366 mld dol. w 2017 r.) nadal wyprzedzają outsourcing, wsparcie i szkolenia, głównie ze względu na uwolnienie środków przez organizacje, które w minionych latach wstrzymywały się z wydatkami, a teraz postawiły na cyfryzację poprzez przedsięwzięcia zakrojone na szeroką skalę.

Według IDC głównym czynnikiem wzrostu na rynku usług w ub.r. było doradztwo biznesowe (+8,2 proc., 115 mld dol.). W związku ze zleceniami związanymi z transformacją cyfrową firmy konsultingowe nie narzekają na brak zysków.

Usługi projektowe IT, a mianowicie rozwój aplikacji dla klientów (CAD), doradztwo IT i integracja systemów, nadal generują dwie trzecie obrotów na całym rynku projektowym, choć rosną wolniej niż konsulting biznesowy.

Łącznie CAD, doradztwo IT i oraz usługi integracji systemów wzrosły o 3,7 proc. w 2017 r., do 251 mld dol. Według IDC niektóre projekty z 2015 i 2016 r. w ub.r. nabrały przyspieszenia lub zostały rozbudowane, co przyczyniło się do wzrostu wydatków w drugiej połowie 2017 r. Poprawa zbiegła się w czasie z silnym odbiciem na rynku oprogramowania, ponieważ usługi projektowe są w dużej mierze związane z aplikacjami.

Przychody z outsourcingu wzrosły o 3,3 proc. w II poł. 2017 r., do 238 mln dol.,  a usługi związane z zarządzaniem (zarządzanie hostowane i zarządzanie aplikacjami na miejscu) były ponad 6 proc. na plusie w II poł. 2017 r. i 5,8 proc. w całym 2017 r.

Jednak dążąc do transformacji cyfrowej organizacje coraz częściej polegają na zewnętrznych dostawcach usług, którzy poradzą sobie w złożonych środowiskach IT i wniosą do organizacji swoje kompetencje.

Transformacja cyfrowa wymaga również od organizacji standaryzacji i modernizacji aplikacji. W związku z tym IDC prognozuje, że outsourcing aplikacji będzie nadal wyprzedzać inne rynki outsourcingu w nadchodzących latach.

Co do infrastruktury, to przychody ze związanych z nią usług wzrosły o 4,9 proc. w II poł. 2017 r., ale outsorcing IT spadł o 2 proc.

W ocenie analityków popyt na infrastrukturę jest nadal silny, ale na outsorcing IT największy wpływ ma chmura, gdzie ceny usług są o wiele niższe. IDC szacuje, że do 2021 r. prawie jedna trzecia przychodów z outsorcingu IT będzie związana z chmurą.

Według IDC klienci końcowi wykorzystali automatyzację i chmurę, aby znacząco obniżyć koszty obsługi aplikacji, np. wprowadzając sztuczną inteligencję do działań związanych z cyklem życia aplikacji. Jak zauważono, automatyzacja i nowe modele chmurowe obniżają ceny usług, ale z drugiej strony nowe usługi cyfrowe będą wymagać od klientów poświęcenia więcej czasu i zasobów na modernizację istniejącego środowiska informatycznego.