Światowe przychody z usług IT i usług biznesowych wyniosły 513 mld dol. w II poł. 2018 r., co stanowi wzrost o 4,5 proc. rok do roku (po stałych kursach walut) – według IDC. W Europie Środkowej i Wschodniej przychody zwiększyły się jeszcze szybciej niż rok wcześniej – w większości krajów o 6 do 15 proc., głównie z powodu rozwoju gospodarczego regionu.

W sumie całym roku globalne przychody z usług przekroczyły 1 bln dol. (+4,3 proc.). Powodem wzrostu są wydatki przedsiębiorstw na utrzymanie IT i optymizm dużych firm co do ich dalszego rozwoju.

Najwięcej idzie na projekty

Przychody związane na projektami (jak doradztwo, integracja, tworzenie aplikacji itp.) nadal wyprzedzały outsourcing oraz wsparcie i szkolenia w ub.r. 

Usługi "projektowe" wzrosły – w ujęciu wartościowym – o 6,4 proc. w II poł. 2018 r. (do 194 mld dol.) i 5,8 proc. w całym 2018 r. (380 mld dol.). Klienci nie żałowali środków zwłaszcza na na doradztwo biznesowe (+8,3 proc. w całym roku) i rozwój aplikacji.

Wydatki przedsiębiorstw na doradztwo sięgnęły już 123 mld dol. w całym roku. Rynek rozwoju aplikacji poprawił wynik o 7,5 proc. w całym roku, głównie dzięki dobrym wynikom w USA. Za oceanem doradztwo strategiczne pozostaje kluczowe w większych projektach cyfrowej transformacji. Generuje też zapotrzebowanie na oprogramowanie.

Jak zarządzać, to najlepiej aplikacjami

W przypadku usług zarządzanych przychody wzrosły o 3,8 proc. do 240 mln dol. w II poł. 2018 r. i 3,6 proc. do 473 mln dol. w całym 2018 r.

W tym przychody z usług zarządzanych związanych z aplikacjami (hostowanymi i lokalnymi), infrastrukturą i outsourcingiem procesów biznesowych (BPO) były wyższe o 5,8 proc. (41 mld dol.) w II poł. 2018 r. i 5,6 proc. w 2018 r. (80 mld dol.).

Outsourcing aplikacji pomaga kupującym uzyskać dostęp do nowych kompetencji (m.in. związanym z chmurą, analityką, uczeniem maszynowym itp.), a także zmodernizować starsze oprogramowanie za pośrednictwem zewnętrznych dostawców. IDC spodziewa się, że usługi zarządzane związane z aplikacjami będą wyprzedzać inne segmenty outsourcingu.

Natomiast obroty na outsourcingu IT nadal spadały – głównie na dojrzałych rynkach popyt był w najlepszym przypadku podobny jak w rok wcześniej