Szacunkowa wartość polskiego rynku telefonii VoiP to 350 – 450 mln zł, sprzedaż w tym sektorze rośnie – podkreślano na roadshow firmy dystrybucyjnej Voipoint. W tym roku powinna pójść w górę w dwucyfrowej skali. Jest to związane z niskim nasyceniem rynku – jak podaje UKE, z VoiP korzysta 11 proc. firm zatrudniających minimum 50 pracowników, ale w małych firmach odsetek ten jest bardzo niski. W sumie 1 proc. polskich przedsiębiorstw używa VoIP, co jednak przekłada się na niemałą liczbę linii – w 2013 r. było ich 0,5 mln.

Niewielkie rozpowszechnienie VoIP w polskim biznesie sprawia, że w najbliższych latach nie powinno zabraknąć klientów na takie rozwiązania – tak przynajmniej przekonywano na roadshow. Z prezentacji wynika, że klienci biznesowi coraz częściej korzystają z telefonii wirtualnej w postaci central, call center, contact center, systemów UC.

Jako argument, który może przekonać przedsiębiorców, wskazywano przede wszystkim obniżkę kosztów w porównaniu z tradycyjną telefonią. Według UKE 23 proc. firm uważa, że głównym negatywnym zjawiskiem na rynku telekomunikacyjnym są zbyt wysokie ceny. Ponadto klient pozbywa się przestarzałego sprzętu, a zyskuje nowoczesne rozwiązania - wirtualną centralę na serwerze lub w chmurze. VoiP można także połączyć z dodatkowymi usługami, jak UC, co daje dodatkowe bonusy.  

 

Integratorzy IT poszukiwani

Bartosz Ploch, prezes Voipointa, zaznaczał, że dystrybutor działa na rynku poprzez partnerów. Ma ich obecnie około 800. W 2015 r. sprzedał ponad 30 tys. rozwiązań związanych z IP.

– Chcemy być partnerem biznesowym, nie tylko dostawcą – zapewniał uczestników szkolenia szef spółki. Voipoint zamierza zwiększać liczbę partnerów. W kręgu zainteresowania dystrybutora, obok podmiotów z branży telekomunikacyjnej, są także firmy dostarczające rozwiązania do inteligentnego domu oraz integratorzy systemów IT. Według prezesa tacy przedsiębiorcy już współpracują z Voipointem, choć stanowią mniejszy odsetek niż firmy od lat specjalizujące się w telekomunikacji. Dla integratorów dodanie do oferty telefonii VoiP w ocenie szefa spółki zwiększa możliwości kompleksowej obsługi klienta. Bartosz Ploch zapewnia, że firmy, które nie mają dużych kompetencji w zakresie rozwiązań telekomunikacyjnych, mogą liczyć na wsparcie inżynierów z działu technicznego dystrybutora.

 

Ruch w interesie w średnich firmach 

Z naszych rozmów z uczestnikami spotkania wynika, że rozwiązaniami VoiP najbardziej zainteresowane są średnie firmy, zatrudniające kilkudziesięciu pracowników. Im mniejszy biznes, tym większą konkurencją dla dostawców VoiP są oferty telefonii komórkowej, ponadto ewentualny przychód jest niższy niż w dużych organizacjach. Natomiast większe przedsiębiorstwa dają się przekonać do VoiP zamiast komórek, bo często chcą mieć przynajmniej kilka biurkowych aparatów i centralę. Sposobem na przekonanie klienta, a jednocześnie stały obrót, jest zaoferowanie usługi w abonamencie (integrator kupuje i dostarcza niezbędny sprzęt, zajmuje się wdrożeniem i serwisem, a klient płaci co miesiąc ustaloną stawkę), ponieważ dla użytkownika jest to mniejsze obciążenie finansowe. Integrator musi mieć jednak środki na zakup niezbędnego sprzętu.

 

Wideokonferencje w każdym przedsiębiorstwie

Szef Voipointa przewiduje rosnący popyt na rozwiązania audio- i wideokonferencyjne. W jego ocenie, z czym zresztą zgodzili się partnerzy, z którymi rozmawialiśmy, darmowe internetowe komunikatory wideo nie są konkurencją na tym rynku, bo nie gwarantują klientom biznesowym odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa, niezawodności i jakości połączeń. Ten fakt coraz częściej uświadamiają sobie decydenci w firmach. Ponadto, jak przekonywano, ze względu na spadek cen systemy wideokonferencyjne są już w finansowym zasięgu MŚP, co również powinno rozruszać sprzedaż tego typu rozwiązań.  

Bartosz Ploch przekonywał, że sala konferencyjna jest potrzebna w każdej firmie, nawet 2-osobowej, ze względu na wygodę i prestiż. Większym rynkiem są powstające biurowce. 

–Obecnie wypada inwestować w sale konferencyjne – twierdzi prezes. Ponadto istotne dla klienta są oszczędności: czasu i pieniędzy dzięki możliwości komunikacji oraz pracy grupowej na odległość, co powinno przemawiać przede wszystkim do firm działających w rozproszonych lokalizacjach. Jeden z partnerów zauważył, że systemy do wideokomunikacji zamawiają chętnie np. firmy logistyczne, transportowe, handel.

Podczas spotkania nie zabrakło praktycznych porad dotyczących realizacji wdrożeń. Jak podkreślał Bartosz Ploch, na początek trzeba dokładnie dowiedzieć się, czego klient potrzebuje. Według szefa Voipointa o tej oczywistej i uniwersalnej zasadzie nie wszyscy pamiętają. Zdarza się, że  ten etap jest pomijany, co może prowadzić do błędów i nieporozumień w trakcie realizacji umowy. Następnie trzeba sprawdzić lokalizację i możliwości techniczne klienta. Dopiero potem przychodzi czas na dobór rozwiązania. Na zakończenie koniecznie należy zweryfikować razem z użytkownikiem poprawność działania systemu. W przeciwnym razie za ewentualne niedoróbki klient będzie miał pretensje do partnera.

 

Nowy sprzęt wkracza do akcji

Podczas roadshow zaprezentowano produkty dostawców z oferty Voipointa. Sporo miejsca poświęcono rozwiązaniom marki Yealink, która specjalizuje się w terminalach końcowych różnego typu, jak telefony, konsole sekretarskie, słuchawki, rozwiązania wideokonferencyjne. W 2014 r. miała 18,5 proc. udziału w sprzedaży terminali IP na świecie. Ostatnio sprzedaż rok do roku rosła w dwukrotnej skali.

Wśród ważnych nowości wskazano model T40P. Według szefa spółki jest to najtańszy aparat IP z możliwością integracji z zestawami słuchawek bezprzewodowych nagłownych (EHS). Takiego rozwiązania można używać w call center. Kolejnym ciekawym urządzeniem jest telefon T48G z adapterem WiFi. – Jest coraz większe jest zainteresowanie rozwiązaniami opartymi na Wi-Fi, bo w biurach ludzie pracują często w sieciach bezprzewodowych – zauważył szef spółki.

Jak poinformowano na konferencji, Yealink planuje wprowadzenie do sprzedaży rozwiązań dla Skype for Business.

Z kolei 3CX zaprezentowało rozwiązania zintegrowanej komunikacji oparte na systemie Windows. Firma koncentruje się na rynku MSP, ale jak zapewnia, ma klientów w każdym sektorze. Partnerzy Voipointa mogli zapoznać się także z ofertą niemieckiej firmy Beronet, która dostarcza modułowe bramy IP i platformy Telephony Appliance. Była także mowa o bezpieczeństwie systemów telekomunikacyjnych. Swoje rozwiązania (eSBC) przybliżył przedstawiciel amerykańskiej marki EdgeWater. Z prezentacji wynika, że stawia ona w ostatnich latach na ekspansję w Europie. W ub.r. jej obroty wzrosły o 50 proc.

CRN Polska był patronem medialnym roadshow.