Duzi detaliści głębiej sięgną do kasy by inwestować w chmurę, Internet rzeczy i Big Data, fizyczną infrastrukturę, aplikacje – wynika z badania Vertiv i DatacenterDynamics. Jedna czwarta sprzedawców detalicznych wciąż pozostaje w tyle w procesie wdrażania i integrowania nowych technologii, więc potencjał do rozwoju jest spory.

Z badania wynika, że w ciągu najbliższych 2 lat powierzchnia centrów danych przeznaczonych do obsługi detalicznej e-sprzedaży wzrośnie o 20 proc. (chodzi zarówno o własne data center retailerów, jak i kolokacje), a hosting w chmurze o 33 proc., aby obsługiwać aplikacje sklepowe. Przy tym oczekuje się, że przestrzeń centrów danych poświęcona dystrybucji i logistyce zwiększy się o 10 proc., a wykorzystanie hostingu w chmurze w celu wsparcia dystrybucji o 87 proc. Inwestycje w sklepach i w kanałach dystrybucyjnych będą dwa razy wyższe niż poniesione na centra danych w ciągu kolejnych kilku lat.

Przewidywane są też nowe nakłady na powierzchnie magazynowe. Liczba centrów dystrybucyjnych i magazynów wzrośnie o ok. 26 proc. w ciągu najbliższych 2 lat, by zaspokoić popyt w e-handlu.

Według opinii ekspertów wydatki na infrastrukturę informatyczną są kluczowe dla detalistów, więc nie unikną ich w najbliższym czasie.

„Powodem znaczących inwestycji w IT sprzedawców detalicznych jest e-handel. Dążą oni do ulepszenia systemów informatycznych w swoich sklepach i centrach dystrybucji. Coraz większa ilość e-sklepów, hurtowni online oraz transakcji zawieranych przez Internet wymaga zwiększenia niezawodności fizycznej infrastruktury, skrócenia czasu wprowadzania na rynek, obniżenia kosztów i zmniejszenia złożoności zarządzania” − podkreśla Lucas Beran, analityk ds. infrastruktury centrum danych w IHS Markit.
 
Badanie potwierdza, że większa moc obliczeniowa jest przenoszona do sklepów w celu wsparcia aplikacji edge computing, które zapewniają lepszą interakcję z klientem.

Przedstawicielka Vertiv wyjaśnia, w jakim celu i na jakie rozwiązania nie poskąpią firmy retailowe.

„Detaliści inwestują, aby zwiększyć zadowolenie klientów i wpłynąć na kupujących, będących w ostatniej fazie podjęcia decyzji zakupowej. Wdrażają nowe rozwiązania w zakresie infrastruktury fizycznej, które zapewniają wyższą niezawodność oraz są łatwe i szybkie w implementacji. Technologie te oparte są na standardowych, modułowych rozwiązaniach, które są skalowalne w zakresie mocy, ale także gotowe na rozwiązania następnej generacji” − podsumowuje Karsten Winther, wiceprezes ds. sprzedaży w Vertiv w Europie, na Bliskim Wschodzie i w Afryce.
 
W badaniu „Transformacja handlu detalicznego i jej wpływ na infrastrukturę cyfrową” uczestniczyło 50 największych światowych detalistów, których łączny roczny przychód w 2017 r. wyniósł 953 mld dol.