Wciąż mało chmury w firmach
Na razie firmy mają w chmurze tylko ok. 20 proc. procesów, ale trwa kolejny etap transformacji, a Polacy chcą chmury - wynika z badania IBM.
"W pierwszym etapie cyfrowej transformacji ku chmurze, firmy koncentrowały się na efektywności kosztowej i bezpieczeństwie danych. Obecnie większość firm ma w chmurze jedynie 20 proc. procesów. Rozdział drugi tej transformacji to przeniesienie do chmury i optymalizacji pozostałych 80 proc. – systemów o kluczowym znaczeniu – np. łańcuchów dostaw." – Jarosław Szymczuk, dyrektor generalny IBM w Polsce i krajach bałtyckich.
Według niego do tego proste modele chmur obliczeniowym nie wystarczą. Firmy będą szukać dostawców chmury hybrydowej oraz partnerów, którzy pomogą im zarządzać środowiskiem złożonym z kilku chmur od różnych dostawców. Dlatego np. IBM przejął Red Hat, by wzmocnić pozycję IBM w dziedzinie chmury hybrydowej dla przedsiębiorstw. Taki model ma według dyrektora odpowiadać na potrzeby biznesowe zachowania kontroli i elastyczności.
Cloud computing najlepszy dla trzech branż
Jak wynika z badania IBM przeprowadzonego wśród polskich konsumentów, wielu Polaków chce korzystać z usług chmurowych. Blisko połowa ankietowanych (47 proc.) pozytywnie postrzega jej użytkowanie w sektorze publicznym, przy czym w grupie respondentów od 18. do 24. roku życia, takie nastawienie jest najwyższe. IBM twierdzi, że młode pokolenie wchodząc na rynek pracy wręcz wymaga od swojego pracodawcy stosowania rozwiązań "as-a-service".
Zdaniem pytanych najbardziej odpowiednimi sektorami dla zastosowań rozwiązań typu cloud jest telekomunikacja (73 proc.), produkcja (70 proc.) i handel (70 proc.). Co interesujące, aż 61 proc. ankietowanych nie widzi zastosowania dla chmury w sektorze finansowo-bankowym, a 65 proc. uważa, że nie jest odpowiednia dla wojska i policji.
Preferują bezpieczeństwo i dużego dostawcę
Cena usług nie jest czynnikiem determinującym wybór dostawcy – na pierwszym miejscu stawia ją tylko 29 proc. respondentów. Według pytanych konsumentów usługa musi być przede wszystkim bezpieczna (67 proc.) i gwarantować, że dane nie zostaną utracone (54 proc.). Pytani preferją ponadto dostawców chmurowych, którzy ich zdaniem są dużą i godną zaufania firmą (42 proc.).
Co ciekawe, że Polacy uważają narzędzia dostępne w chmurze jako przyjazne dla środowiska (70 proc.) i darzą je dużym zaufaniem (54 proc.).
Obawiają się natomiast tego, że dane mogą być w przetwarzane bez ich wiedzy (51 proc.) lub uzyska do nich dostęp osoba do tego nieuprawniona (49 proc.).
Największy niepokój wśród respondentów budzi przechowywanie w chmurze haseł dostępowych
– zdecydowałoby się na to tylko 14 proc. osób. Z drugiej strony większość Polaków (61 proc.) nie ma obiekcji przed umieszczeniem w chmurze swoich zdjęć. Tylko 17 proc. nigdy by się na to nie zdecydowało.
Niezbędna edukacja użytkowników
Wyniki badania sugerują, że świadomość Polaków w kwestii cloud comptungu wzrasta, ale ze względu sporo obaw przed dostawcami usług i firmami przenoszącymi dane klientów do chmury jest jeszcze dużo pracy w celu edukacji użytkowników. Według IBM ważne jest, aby zrozumieć które dane, w jakich modelach i w jakim zakresie mogą być przetwarzane przez dostawców w określonych celach biznesowych.
Badanie Cloud Survey zostało zrealizowane dla IBM przez NMS Market Research w sierpniu 2019 r. wśród 500 respondentów z Polski w wieku 18+, z wykształceniem średnim i wyższym, reprezentatywnej pod względem płci, wieku i regionu.
Podobne aktualności
Umowy na usługi zarządzane IT i biznesowe przebiły 100 mld dol.
Będą rosły wydatki firm na usługi zarządzane, zwłaszcza obejmujące chmurę i sztuczną inteligencję - według prognozy.
Infrastruktura dla chmury: wolumeny spadły, ceny wzrosły
Wydatki na serwery i storage do chmury wzrosną o blisko 20 proc. w 2024 r. Pozostała część rynku odnotuje nieznaczny spadek.
Zarządzanie wydatkami w chmurze to największe wyzwanie dla firm
29 proc. przedsiębiorstw wydaje ponad 12 mln dol. rocznie na chmurę. Spadło wykorzystanie cloud w MŚP.