Robotyzacja obsługi klienta i procesu sprzedaży, to najważniejszy w tym roku trend technologiczny w sektorze ubezpieczeniowym – wynika z analizy firmy TogetherData. Branża ubezpieczeniowa stawia też na rozwój internetu rzeczy, rozwiązania telematyczne oraz inteligentne systemy OCR.

Wykorzystanie botów i systemów sztucznej inteligencji jest pochodną rosnącego zainteresowania klientów internetową formą kontaktów z ubezpieczycielem. Firmy ubezpieczeniowe udostępniają już możliwości kontaktu nie tylko poprzez swoją stronę internetową czy specjalną aplikację lecz także poprzez serwisy społecznościowe. Ubezpieczyciele dążą do tego, by przy zgłaszaniu szkody, obsłudze roszczeń czy szacowaniu ceny polisy coraz mocniej wspierały klientów boty i inne rozwiązania bazujące na sztucznej inteligencji.

Jak wynika z badań, klienci są również zainteresowani montażem w ich domach czy samochodach urządzeń przekazujących ubezpieczycielowi dane do analizy. W zamian za to chcą mieć możliwość uzyskania tańszej polisy na ochronę nieruchomości bądź zniżek w ubezpieczeniach komunikacyjnych za bezpieczną jazdę. Z naszej analizy wynika, iż ubezpieczenia połączone z telematyką, tzw. Usage Based Insurance, staną się w ciągu najbliższych dwóch lat standardem, który będzie oferowała większość ubezpieczycieli na polskim rynku” – mówi Michał Grams, prezes TogetherData.

Towarzystwa ubezpieczeniowe, zdaniem firmy, będą też w najbliższym czasie coraz bardziej zainteresowane systemami inteligentnego OCR-owania. Chodzi o możliwość błyskawicznej analizy dużej ilości papierowych dokumentów, automatyczną weryfikację ich poprawności a następnie elektroniczną archiwizację. Inteligentne algorytmy mają uczyć się odczytywać także niestandardowe informacje.