W ciągu ostatniego roku odsetek gospodarstw domowych posiadających dostęp do Internetu wzrósł z 38 do 48 proc. Obecnie 39 proc. internautów korzysta ze stałego łącza oferowanego przez operatora telefonii stacjonarnej. Dalsze 22 proc. internautów korzysta z usług operatora telewizji kablowej, a 16 proc. z Internetem łączy się dzięki lokalnemu dostawcy. Z modemów korzysta 2 proc. internautów.

 

Z mobilnego dostępu do sieci oferowanego przez operatorów telefonii komórkowej rok temu korzystał co dwudziesty internauta. Obecnie – co dziesiąty.

 

Internauci stają się coraz bardziej mobilni. Obecnie w polskich domach jest ok. 50 proc. więcej laptopów niż rok temu – można je znaleźć w 16 proc. gospodarstw domowych. Lekko, ale ciągle rośnie nasycenie komputerami stacjonarnymi. Odsetek gospodarstw wyposażonych w stacjonarne pecety wzrósł z 44 do 51 proc.

 

W polskich domach coraz częściej ogląda się telewizję na telewizorach HD/HD Ready. Do posiadania takiego sprzętu przyznał się co piąty ankietowany (22 proc.). W zeszłym roku takich deklaracji było o połowę mniej. Jedna trzecia z nas (31 proc.) ogląda też filmy korzystając z multimedialnego odtwarzacza DVD, zaś jedna czwarta (26 proc.) posiada przenośny odtwarzacz mp3 lub mp4. Obraz z kamery internetowej może przesłać 7 proc. badanych, ale dane i pliki multimedialne na dysku zewnętrznym może gromadzić zaledwie 3 proc. Polaków. Tradycyjną linię telefoniczną posiada obecnie 36 proc. gospodarstw domowych (w zeszłym roku było to 41 proc.).

 

Najmniejszą popularnością wśród Polaków cieszą się palmtopy –obecność tego urządzenia w gospodarstwie domowym zadeklarował 1% ankietowanych.

 

Dostęp do elektroniki użytkowej i nowych technologii ciągle warunkowany jest miejscem zamieszkania. Mimo dynamicznego, 60-proc. wzrostu dostępności, z Internetu na wsiach korzysta tylko nieco ponad jedna trzecia (37 proc.) gospodarstw domowych. Takich gospodarstw w miastach jest już ponad połowa (56 proc.). W dużych miastach laptop w gospodarstwach domowych obecny jest dwa razy częściej niż na wsiach (22 proc. w porównaniu z 11 proc. gospodarstw wiejskich). Podobnie telewizor HD/HD Ready (odpowiednio 15 i 31 proc.) czy router (odpowiednio 6 i 14 proc.).

 

Badanie prowadzone jest w oparciu o bezpośrednie wywiady ankieterskie w domach respondentów na ogólnopolskiej próbie ok. 1000 osób, reprezentatywnej dla populacji Polaków w wieku 15+.