Liczba wdrożeń systemów zarządzających serwerami obsługującymi bazy danych wzrośnie z 1,1 mln w 2016 r. do 4,2 mln w 2021 r., tj. o ponad 30 proc. co roku – prognozuje IDC. Potencjał tego rynku ilustrują dane Gartnera – według niego platformy bazodanowe dostarczane jako usługa (dbPaaS) są najszybciej rosnącym segmentem chmurowych rozwiązań PaaS. Wartość tego rynku ma osiągnąć niemal 10 mld dol. do 2021 roku.

Jak zauważają analitycy, szczególnie wartym obserwowania sektorem rozwiązań w tej kategorii będą systemy autonomiczne, samoczynnie kontrolujące procesy obsługi baz danych oraz dbające o ich bezpieczeństwo.

Zdaniem IDC niewydajne zarządzanie bazami danych znacznie hamuje przepływ informacji oraz obniża efektywność np. systemów transakcyjnych. Co więcej, ręcznie obsługiwane bazy muszą być cyklicznie aktualizowane poprzez „łatanie” luk w zabezpieczeniach. Z wymienionych powodów administrowanie nimi staje się z coraz bardziej kłopotliwe i kosztowne – pochłania nawet 75 proc. wydatków związanych z zarządzaniem firmową bazą danych, i to po uwzględnieniu kosztów zakupu sprzętu i oprogramowania oraz ich 5-letniej amortyzacji.

Ze względu na konieczność ograniczenia kosztów, zmniejszenie ryzyka dla bezpieczeństwa infrastruktury czy przestojów w działaniu kluczowych systemów, biznes – w ocenie analityków – z coraz większym zainteresowaniem będzie spoglądał w stronę automatyzacji zarządzania bazami danych.

Bazodanowa „samoobrona”

Kolejnym problemem obok rozdętych kosztów jest zapewnienie bazom maksymalnej ciągłości funkcjonowania w modelu on-premise. Często wiąże się to z koniecznością akceptacji mniejszych wartości SLA, decydujących o ciągłości funkcjonowania biznesu.

 – Firmy często nie zdają sobie sprawy, iż deklarowany poziom dostępności bazy danych, czyli SLA, zwykle nie uwzględnia przestojów wynikających z potrzeby przeprowadzenia wymaganych napraw, konfiguracji czy aktualizacji – wyjaśnia Piotr Okal z Arrow ECS.

Twierdzi, że w autonomicznej bazie danych, której pracy nie trzeba wstrzymywać w celu wprowadzania łatek, wykonywania kopii zapasowych czy innych operacji serwisowych, uzyskanie dostępności na poziomie 99,995 proc., jest realne. Taki wskaźnik oznacza niedostępność jedynie przez 2,5 minuty w ciągu roku.

Według Marka Hurda, CEO Oracle, aż 95 proc. cyberataków przeprowadzanych jest skutecznie, dlatego, że są wymierzane w bazy danych, które nie były „łatane” przez administratorów od co najmniej 9 miesięcy.