X-Kom w 2018 r. wypracował 1,62 mld zł przychodów ze sprzedaży wobec 1,43 mld zł w 2017 r., co oznacza wzrost o 13,3 proc. Zysk na sprzedaży zmniejszył się natomiast z 17,3 mln zł do 10,9 mln zł (-37 proc.), w wyniku wzrostu kosztów działalności operacyjnej, które poszły w górę z 1,41 mld zł do 1,6 mld zł w ub.r. Zwłaszcza koszty ujęte jako wartość sprzedanych towarów i materiałów były wyraźnie wyższe niż w 2017 r. Utrzymano w ryzach wydatki na wynagrodzenia. Na koniec 2018 r. x-kom zatrudniał 1003 osoby. Z kolei koszty finansowe zwiększyły się nieznacznie.

Z uwagi na wyższe koszty działalności w 2018 r. zysk operacyjny spółki był niższy o jedną czwartą niż w 2017 r., sięgając 15,5 mln zł.

Zysk netto wyniósł 10,86 mln zł wobec 15,44 mln zł, co oznacza spadek o blisko 30 proc.

Wartość zapasów zmniejszyła się z 289,5 mln zł na koniec 2017 r. do 232,9 mln zł w końcu 2018 r. Zwiększył się poziom kapitałów własnych z 90 mln zł do ponad 100 mln zł.

Szybkość obrotu należności wzrosła z 19 dni w 2017 r. do 28 dni w 2018 r. Okres spłaty zobowiązań skrócił się natomiast z 85 do 77 dni, a czas obrotu zapasów – z 75 do 53 dni.

 

Wpływ jednorazowej transakcji

W 2018 roku x-kom odnotował niższe zyski z powodu jednej transakcji. Spółka wyjaśnia, że chodziło o zakup komponentu komputerowego, którego ceny światowe chwilę później drastycznie spadły. "Zarząd x-komu zareagował na to natychmiastowo i w pierwszym półroczu 2019 roku rentowność jest nawet wyższa niż wcześniej" – zapewnił rzecznik firmy.

x-kom powiększy centrum logistyczne

Zarząd x-kom informuje o inwestycjach – w 2018 r. kosztem ok. 70 mln zł zakończono budowę centrum logistycznego w specjalnej strefie ekonomicznej Euro-Park Mielec w Częstochowie o łącznej powierzchni 12,3 tys. m kw. (ponad 8 tys. m kw. magazynu i ponad 4 tys. m kw. biur). Po wdrożeniu automatyki magazynowej w IV kw. 2018 r. osiągnięto pełne zdolności produkcyjne.

W czerwcu 2019 r. rozpoczęła się rozbudowa kompleksu – powstaje hala niska o powierzchni 5,3 tys. m kw. oraz wysoka wielkości 4,7 tys. m kw. Zarząd wyjaśnia decyzję o kolejnej inwestycji rozwojem spółki. W br. wynajęto również biura w Krakowie. W ub.r. detalista rozbudował sieć sklepów, wdrożył CRM, wprowadził desktopy własnej marki – podano w sprawozdaniu. W br. spółka planuje niewielkie zwiększenie liczby salonów oraz relokacje sklepów do miejsc o większej powierzchni sprzedaży.