Prognozowane trendy dotyczą usług zarządzania drukiem, druku poligraficznego, urządzeń biurowych i materiałów eksploatacyjnych.


1. Optymalizacja

Kluczowe znaczenie przy podejmowaniu decyzji o zakupie usług konkretnego dostawcy będzie miało oferowanie przez niego pełnego pakietu usprawniającego pracę. Czyli sprzedaż nie tylko samych urządzeń, lecz „inteligentnych asystentów biurowych”, wyposażonych w aplikacje dostosowujące się do indywidualnych potrzeb użytkownika. W praktyce będzie to oznaczało dostarczanie urządzeń wielofunkcyjnych, które przetłumaczą dokumenty na wybrany język, będą działać zgodnie ustaleniami dostępu wydruku, pozwolą korzystać z konkretnych funkcji użytkownikom identyfikowanym na podstawie kodu PIN lub karty chip.

„W 2017 r. rynek usług w sektorze MŚP wzrósł aż o 8 proc.. Ponadto 96 proc. klientów wykonuje swoje wydruki w formacie A4 i w kolorze. Łatwo więc stwierdzić, w którym kierunku powinien podążać biznes” – komentuje Dagmara Pomirska, Office Business Director, Xerox Polska.


2. Koncentracja na RODO

Zbliżający się termin wejścia w życie RODO (25 maja br.) sprawi, że temat będzie głośny przez najbliższych kilkanaście miesięcy. Dla przedsiębiorstw, które nie zastosują się do nowych przepisów, przewidziano rekordowe kary (do 20 mln euro lub 4 proc. rocznego obrotu). Zaniechania na tym polu mogą prowadzić wręcz do zamknięcia lokalnych oddziałów międzynarodowych organizacji. Rozporządzenie reguluje jednak ogólne warunki przetwarzania danych – przede wszystkim mają być bezpieczne i wykorzystywane za zgodą ich właścicieli. To, w jaki sposób firmy do tego doprowadzą, zależy już od nich samych.

„Dlatego właśnie organizacje oczekują indywidualnej oferty, która rozwiązuje ich obecne problemy, ale też przewiduje ewentualne przyszłe wyzwania. Chodzi o to, żeby raz zakupiony produkt był na tyle elastyczny, aby z pomocą specjalistów mógł być wykorzystywany w przypadku kilku scenariuszy. Dlatego firmy, choć są także otwarte na innowacyjne rozwiązania, oczekują również odpowiedzi na pytania stawiane tu i teraz: jak zoptymalizować przepływ pracy, jak usprawnić procesy? Z moich obserwacji wynika także, że rynek otwiera się na nowe usługi np. CMS” – twierdzi Katarzyna Jędrocha, SAO & DO Director, Xerox Polska.

Nastawienie na elastyczną ofertę wskazuje również na konieczność oferowania przez firmy wysokiej jakości obsługi klienta. W nadchodzących miesiącach client service może okazać się jednym z ważniejszych czynników wpływających na pozycję rynkową i wyniki finansowe firm.


3. Oryginalne materiały eksploatacyjne na plusie

Coraz więcej klientów bezpieczeństwo definiuje nie tylko w kontekście oprogramowania. Zwracają też uwagę na jakość materiałów eksploatacyjnych. W efekcie rośnie rynek OEM. To także rezultat popularności usług zarządzania drukiem, które z definicji powiązane są z wykorzystywaniem i dostarczaniem oryginalnych materiałów eksploatacyjnych. Dane potwierdzają rynkowe raporty, które także prognozują zwiększającą się sprzedaż oryginalnych produktów.

„Obserwujemy wzrost sprzedaży urządzeń kolorowych w stosunku do monochromatycznych. To daje nam większe pole do popisu w kwestii oferty OEM. Rozumiemy to jako korzyść nie tylko dla Xerox, ale i dla partnerów, którzy zyskują w ramach obsługi posprzedażowej” – mówi Edyta Ciszkiewicz, Sales & Marketing Channel Manager, Xerox Polska.


4. Więcej, taniej, szybciej w druku produkcyjnym

Także na rynku druku produkcyjnego można spodziewać się dużych inwestycji. Stały wzrost zainteresowania systemami atramentowymi spowoduje dalszy rozwój tego segmentu urządzeń.

„Branża może spodziewać się dalszego dynamicznego wzrostu nakładów w druku cyfrowym, połączonego z inwestycjami w największe cyfrowe systemy drukujące. Nakłada się na to, spowodowany wzrostem kosztów pracy, zdecydowany marsz poligrafii w kierunku automatyzacji procesów przygotowania, druku i wykańczania. Można powiedzieć że obowiązuje hasło: więcej, taniej, szybciej” – komentuje Stanisław Pieczara, Sales & Marketing Director PSG, Xerox Polska.